Historickou retro jízdu uspořádal Veteran car club (VCC) Plzeň letos už popáté. „Jde o sraz aut, ve kterých se někteří z nás vozili ještě jako děti či je sami řídili a užívali,“ uvedl Jiří Weger z VCC Plzeň s tím, že tato retro akce rozhodně není propagací minulého režimu.

Lidé si mohli historická auta prohlédnout v sobotu ráno ve Škodalandu u Borské přehrady. Odtud pak vozy vyrazily na retro jízdu po Plzeňsku. Zpět do Plzně se vrátily v podvečer a byly vystaveny na nádvoří plzeňského pivovaru.   

Jaké skvosty vyjely na silnici:

Škoda 1001 Tudor, typ 938 z roku 1947, cena 500 tisíc Kč

Objem motoru je 1089 kubických centimetrů a výkon 32Hp při 3600 ot/minutu. Jde o první poválečný model. V letech 1946 až 1952 bylo vyrobeno 67 tisíc těchto vozů, z nichž byla většina vyvezena do celého světa. „Tento vůz zakoupil 16. 12. 1947 šéfredaktor Nového slova v Ostravě a stál 88 700 Kč,“ řekl majitel vozu Josef Zoubek (66).

Škoda Felicie z roku 1960, cena 750 tisíc Kč

Objem motoru je 1200 kubických centimetrů. „Tento konkrétní vůz patřil 1. inženýrovi automobilky v Mladé Boleslavi. Koupil jsem si ho proto, že stejný vůz měl můj otec a jednou s ním celá naše rodina jela z Čech přes Maďarsko a Rumunsko k moři do Bulharska na Zlaté pobřeží,“ řekl majitel auta Roman Jurečko (51).

Wartburg 311/100 Standart z roku 1964, cena 700 tisíc Kč

U motoru jde o řadový tříválec, dvojtakt o objemu 993 kubických centimetrů a výkonu 33 kW při 4250 ot/min. Maximální rychlost je 125 km/h a zrychlení u 0 na 100 km je za 27,5 sekundy. „Koupil jsem ho před šesti lety a vlastně jsem ho sestavil ze dvou aut. Čtyři roky jsem ho opravoval,“ řekl majitel Jaromír Hasenöhrl (63). Vůz se vyráběl ve variantách sedan, třídveřové combi, dvoudveřový kabriolet a pick-up.

Framo 901 – 2 z roku 1959, cena 375 tisíc Kč

Motor je tříválec o objemu 900 kubických centimetrů. Maximální rychlost je 85 km/h. Vůz se vyráběl nejdříve pod označením Framo. Po znárodnění automobilky se pak v bývalé NDR vyráběl pod značkou Barkas. „Před osmi lety jsem ho koupil od ČSAD v Hradci Králové. Dva roky mi pak trvalo, než jsem ho opravil,“ uvedl majitel Oldřich Miklar (58).

Ford Consul Cortina z roku 1964, cena 250 tisíc Kč

Motor má objem 1198 kubických centimetrů a maximální rychlost je 126 km/h. „Tenhle konkrétní vůz patřil předsedovi Okresního národního výboru v Prachaticích, který s ním jezdil celý život. Když umřel, koupil jsem ho před šestnácti lety od pozůstalých. Na autě mám i původní značku. V roce 2009 jsem vůz renovoval a od té doby s ním jezdím,“ řekl majitel Miroslav Silovský (51). 

Autobus Škoda 706 RTO z roku 1964, cena 3 miliony Kč

Objem motoru má 11,9 litru a může jezdit maximální rychlostí 75 km/h. Má 24 míst k sedění a 24 k stání. Plně obsazený váží 124,4 tuny. „Tento autobus jezdil na linkách MHD v Plzni. Je složený ze dvou autobusů stejného typu,“ řekl řidič Martin Šmíd (47). Autobus patří Plzeňským městským dopravním podnikům a je v jejich sbírce historických vozidel.

Fotogalerie
19 fotografií