Vlak Stříbrný šíp zkonstruovala pražská lokomotivka ČKD v roce 1936 ve spolupráci s vysočanskou automobilkou Praga. Důvodem bylo, že státní dráhy ČSD požadovaly rychlé a ekonomické vozidlo, které by mohly nasadit na méně vytížené vnitrostátní rychlíky a spěšné vlaky.
Poprvé Stříbrný šíp vyjel 14. března 1939. „Jenže přišla okupace a 2. světová válka. Nedostatek nafty už vlak na koleje nepustil. Rozjel se až v roce 1948. Najezdil 50 tisíc kilometrů a po čtyřech letech ho odstavili,“ uvedl ředitel odboru osobní dopravy ČD Jiří Ješeta.
Skončil v Šumperku, kde z něj udělali čalounickou dílnu! Třikrát se Stříbrný šíp pokoušeli železniční nadšenci opravit. Úspěšní byli až v roce 2016, kdy po pěti letech práce v dílnách ČD v Nymburce se vlak opět zaskvěl v celé své kráse.
„Nejnáročnějším na řízení je včas začít brzdit. Vlak má totiž bubnové brzdy a ty nejsou tak účinné. Jinak tady oproti moderním motorovým vlakům velké rozdíly v řízení nejsou,“ řekl strojvedoucí Michal Maruš.
Renovace vlaku, který patří dceřiné společnosti Českých drah – Výzkumnému ústavu železničnímu, přišla na 30 milionů. Stříbrný šíp na běžných linkách ČD nejezdí. Je ale možné si ho k jízdě pronajmout.
Jedinečný interiér
Přestože odpovídal 3. třídě, na svou dobu byl nebývalé komfortní. Vůz je rozdělený na dvě části, kuřáckou a nekuřáckou. Pro celkem 64 pasažérů je tady 64 kůží potažených sedadel s opěrkami hlavy. Osobitost prvorepublikového skvostu pak dotvářejí chromové prvky, jako třeba opěrky rukou či držadla zavazadel.
Důsledná renovace
Opraváři se snažili co nejvíce dodržet původní styl vlaku, a to jak z venku, tak i zevnitř. „Renovace probíhala podle dobových fotografií, ale třeba i podle laku, který byl zachován na spodních vrstvách. Šlo se opravdu do detailu. Barvy, chrom i kůže jsou napodobeniny originálu,“ řekl Ješeta.
Technické vychytávky
Vlak je unikátní i po technické stránce. „Má například bubnové brzdy, které jiné vozy nemají. Původně byl zkonstruován pro rychlost až 130 km/h. Ale pro nedostatečný účinek brzd mu byla povolena rychlost pouze 90 km/h. Teď po rekonstrukci s ním můžeme po kolejích jezdit rychlostí až 100 km/h,“ prozradil Ješeta.
Elegantní konstrukce
Konstrukce Stříbrného šípu se blíží letecké. Skříň vozu je velmi designově propracovaná. Na tehdejší dobu představuje elegantní aerodynamický expresní vlak. Na oplášťování byla užita řada hliníkových a odlehčených ocelových prvků.
VIDEO: Milovníci trabantů v Plzni slaví: Klub duroplastových vozítek tady funguje již 50 let.