Gigantický razící štít Viktorie je v současné době už za polovinou své podzemní cesty. „Momentálně se nacházíme v složité středové oblasti s nízkým nadložím, kde je navržený systém kontinuálního měření povrchu,“ řekl Štefan Ivor, vedoucí ražeb společnosti Metrostav.A stavbaři jsou spokojení. Dílo jim sice komplikují tvrdé horniny, ale jinak vše nasvědčuje tomu, že do konce roku se Viktorie opět vynoří. „Po zkušenostech z prvního tunelu musíme říci, že ražba druhého tunelu jde lépe než první. Odhad prorážky je do konce letošního roku,“ řekl mluvčí společnosti Metrostav Vojtěch Kostiha.

Původně měl být druhý tubus tunelu proražený až začátkem roku příštího. Stavbaři počítali s tím, že jeho zhotovení bude trvat stejně dlouho jako u prvního, tedy 16 měsíců. „U prvního tubusu jsme průměrně vyvrtali 8,5 metrů denně. Rekord byl 36 metrů,“ informoval Ivor. Tento jižní tubus, který měří 4150 metrů, je přitom o 26 metrů kratší než nyní budovaný severní.

Vnitřek tunelu připomíná dětskou hračku lego. Bloky tubusů se totiž spojují stejným způsobem jako díly známé stavebnice. Celou stavbu pak tvoří dva jednokolejné tunely, pro každý směr jeden, vedoucí rovnoběžně vedle sebe. Kvůli bezpečnosti budou v pravidelných odstupech propojeny bezpečnostními průchody.

První vlaky z Prahy do Plzně by tudy měly projíždět v roce 2018. Pod zem se zanoří ve směru od Prahy u obce Kyšice, pojedou pod vrchem Chlum a ven se opět dostanou na okraji Plzně. Nad sebou budou mít v některých místech i 70 metrů zeminy.

Fotogalerie
24 fotografií