„Jde o jediný dochovaný vůz této řady v Česku. Jezdil na osoblažské úzkokolejce od druhé světové války do 70. let 20. století, než byl odkoupen Tělovýchovnou jednotou Jančí. Ta ho využívala ho jako kabiny,“ řekl David Chovančík z osoblažské úzkokolejky.

Video
Video se připravuje ...

David Chovančík ze Slezských zemských drah vyprávní o návratu vagonu na osoblažskou úzkokolejku. Michal Charbulák

Jak se vagon ocitl v 80 km vzdáleném Jančí? „V 80. letech jsme hledali zázemí pro fotbalisty, našli jsme na Osoblažsku vyřazený vagón a za symbolickou cenu ho koupili,“ řekl pamětník Jan Vícha (78).

„Já tehdy jezdil s jeřábem, tak jsem ho naložil. Dopravu zajistilo JZD,“ usmál se Viktor Scholaster (75).

Nakládání vozu na návěs se stalo v pátek pro Jančí událostí, přišly se podívat desítky lidí. „Po 40 letech se vagon vrací na Osoblažsko. Chceme ho zrekonstruovat a opět uvést do provozu. Ve Slezských Rudolticích počká, jak dopadne výběrové řízení. Tak šťastnou cestu zpět na koleje!,“ přeje si Chovančík.

Hřiště v Jančí, části obce Březová, si dělali místní celé sami. „Náš fotbalový klub vznikl tak, že jsme z lesa donesli dřevo na branky. Dnes hřiště funguje už jen na přátelské zápasy a turnaje v malé kopané. Než se fotbal přestěhoval na přelomu milénia na nové hřiště přímo v Březové, vagon tu sloužil jako šatny. Kamarád stolař vyrobil i kabinu pro sudího,“ usmál se jeden ze zakladatelů Jan Vícha.

Fotogalerie
12 fotografií