„Je to krásná budova z červených cihel a kamennými prvky. Až na střechu je překvapivě v dobrém stavu. Ještě před rokem jsme ji dokonce bránili před demolicí,“ řekl jeden z nadšenců Ondřej Schenk (33).
Vlaky u starého nádraží v části Fryšták zastavovaly do té doby, než se kvůli poddolování města musela trať posunout asi o dva kilometry dál. Pak chátralo a okupovali ho bezdomovci.
Peníze ze sbírek
Pro záchranu kousku karvinské minulosti se nadchli i další lidé, takže jsou dny, kdy přiloží ruku k dílu 30 a někdy i 60 pracantů. „Náš Spolek S.O.S. Karviná nadchl svými plány veřejnost, lidé chodí s opravami pomáhat,“ podotkl Schenk. Peníze na rekonstrukci sbírají nadšenci s pomocí sbírek na akcích.
Například vytvořili 2,5 kilometrovou naučnou železniční stezku s originální hrou o ceny pro rodiny s dětmi. „Chystáme i komentovanou projížďku drezínou, spolupráci s Klubem vojenské historie, nebo Slezským železničním spolkem,“ dodal Schenk za spolek S.O.S. Karviná.
Od roku 2013 byl několikrát podán návrh na prohlášení nádraží za kulturní památku ČR, nikdy to však nedopadlo. Snahy zachránit staré nádražní budovy se odehrávají v celém Česku.
VIDEO: Zatímco v Karviné zachraňují historické nádraží, v Brně se bude stavět moderní dopravní uzel.
Nové hlavní nádraží v Brně postaví podle návrhu architektů z Nizozemí. KAM Brno