Zastavení jsou z modřínového dřeva. „Modřínů máme v Bělském lese dostatek, jedná se o trvanlivý materiál a ideální pro použití v kombinaci s kovářskými reliéfy,“ uvedl ředitel Ostravských městských lesů a zeleně Vladimír Blahuta.

Výroba přišla na 280 tisíc korun, dalších 315 tisíc stála oprava chodníku mezi částmi křížové cesty na trase dlouhé 450 metrů.

Součástí křížové cesty na konci u kapličky je monumentální kříž ze smrkového dřeva. „Výběr padl na smrkové dřevo, nejen proto, že vypadá hezky, ale je podstatně lehčí než dub, takže manipulace s ním není tak náročná,“ doplnil Blahuta. Na výrobě kříže se podíleli stolaři ze Šilheřovic společně se stolaři ze stolárny ve Staré Bělé.

Iniciativa nadšenců

Autorem kovových prvků křížové cesty je umělecký kovář David Sekula mimo jiné známý činností v hradní kovárně Slezskoostravského hradu.

„Figurální tvorba je vždy náročnější a složitější než výroba jednoduchých tvarů. Nešlo to udělat najednou, ale vyžadovalo to svůj čas. Musel jsem hodně přemýšlet nad každým úderem, občas si udělat tvůrčí přestávku, abych načerpal sílu a další inspiraci,“ řekl Sekula.

Křížová cesta vznikla z iniciativy několika nadšenců. Inspirací byly křížové cesty na jiných místech Moravy a Slezska. Na vzniku křížové cesty v Bělském lese se finančně podílely právnické i fyzické osoby, město z rozpočtu uhradilo náklady na opravu chodníku. Každé ze 14 zastavení nese jméno svého dárce.

VIDEO: Na Plzeňsku se kovářskému řemeslu učí i dívky.