Ryze český nedotovaný projekt Фnix (čti „fínix“) Aero navazuje na svého předchůdce Phoenix Elektra, úplně první dvousedadlové elektroletadlo na planetě. „Byly to v roce 2011 pionýrské doby, neexistovaly ani pořádné baterky,“ řekl autor nápadu Zdeněk Němec (55).

Nemají soupeře

Nové „éro“ vydrží ve vzduchu více než 2 a půl hodiny. V tom nemá ve světě konkurenci. „To ještě přistáváme s 30% rezervou,“ usmál se konstruktér. „Většinou se letadla dělají průměrně na hodinovou výdrž, takže my máme téměř trojnásobek,“ dodal.

V případě přimontovaných dlouhých nástavců na křídlech je navíc možno letadlo za příhodných podmínek použít jako klasický bezmotorový kluzák. „Z výšky 1000 metrů doletí až 32 km,“ řekl Němec.

Nabíjí se jako telefon

Letadlo může letět až 200 km/h s přimontovanými delšími nástavci, téměř 240 km/h s kratšími.

Stroj neváží více než půl tuny. „Maximální vzletová hmotnost je 600 kg, z toho dvakrát 100 kilo jde za dvoučlennou posádkou,“ popsal Zdeněk Němec.

Baterie jsou umístěny v letadle tak, aby váha byla co nejvíce rovnoměrně rozložená. Jedna je v přední části za vrtulí, další dvě každá v jednom křídle.

Nabití trvá nabíječkou dvě a půl hodiny, což je přibližně stejně jako u telefonu. Nabíjecí stanice superchargery však letadlo nabijí i za 20 minut.

Budoucnost létání

V bezemisním létání vidí konstruktér budoucnost a má s letadlem velké plány. „Chceme spustit sériovou výrobu. Bude vhodné pro aerokluby i soukromé nadšence. Náklady na provoz jsou oproti klasickým motorákům prakticky nulové,“ vysvětlil. Letadlo by mohlo stát kolem pěti milionů korun.