V 90. letech dopravní podniky zkoušely různými cestami modernizovat tramvaje T3 a podnik ČKD se snažil o výrobu a vývoj nových vozidel. Jedním z výsledků byly i tyto tramvaje s modernější karoserií i elektrickou výzbrojí, avšak stále vycházející z tramvají T3. Poté co dva vozy Samara neodebrala, byl jeden z nich zapůjčen na výstavu do Moskvy v roce 1999, zúčastnil se dalších akcí a v roce 2000 se vrátil do Prahy. Nástupnická firma po zkrachovalé společnosti ČKD Dopravní systémy vozy v roce 2002 prodala do Brna. Pro zdejší provoz je přizpůsobovali pracovníci v dílnách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova.

Tramvaje neměly v Brně obdobu. V interiéru byla koženková sedadla, na rozdíl od dalších vozů T3R měly skládací dveře stejně jako staré tramvaje T3. „Vysloužily si přezdívku Samara. Provozní spolehlivost byla nadprůměrná, avšak v případě poruchy některé z komponent málo rozšířené elektrické výzbroje bývaly tramvaje delší dobu odstavené při čekání na opravu nebo na dodání náhradního dílu,“ uvedl Černý. Tramvaje T3R si jejich řidiči příliš neoblíbili kvůli horšímu výhledu z kabiny a nevhodně rozvržené palubní desce.

V provozu skončily tramvaje T3RF už v říjnu 2021, ale dlouho ještě stály odstavené ve vozovně. Z podobných 11 vozů T3R jich v současnosti zůstává v provozu šest, nicméně lze očekávat, že s přibýváním nových tramvají Škoda 45T a EVO2 z provozu odejdou brzy i tyto.

Fotogalerie
13 fotografií