Poprvé ji autor představil v roce 1922 v ázerbájdžánském přístavním městě Baku. Brněnskou verzi „zrekonstruovali“ na Avraamových základech němečtí tvůrci Andreas Ammer a FM Einheit. S Filharmonií Brno na přípravě spolupracovali takřka rok.
„Na začátku, při plánování, jsme se trošku báli, že to celé nedáme dohromady, že to nepůjde, že Avraamov toho chce prostě moc. Jenže pak přišla Filharmonie Brno s tím, že má lokomotivu, děla, sbory, skvělé místo, najednou už to nebylo nepředstavitelné, vlastně jsme byli ohromeni,“ svěřil se Andreas Ammer s tím, že k dokonalosti symfonie schází už jen bitevní lodě.
Bezpodmínečně špunty do uší
Stovky Brňanů zamířily do areálu výstaviště s velkým očekáváním. Mnohé naznačil už fakt, že při vstupu do areálu brněnského výstaviště obdrželi ke vstupence i špunty do uší a řadu dobrých rad, jak nepřijít o sluch.
Uvaděči s tlampači směrovali příchozí k vyhlídkové věži, odkud zazněl výstřel signální pistole. Dechovka poté stovky Brňanů dovedla do pavilonu A, k rotujícím míchačkám, kapele a deklamujícím performerům Jánu Sedalovi a Tomáši Vtípilovi. Role skladatele Avraamova se ujal profesor Siegfried Zielinski.
Na úvodní část symfonie se „nabalovaly“ další a další vstupy, hluková zátěž, která se občas pohybovala za hranicí lidského vnímání. I proto někteří návštěvníci hodinovou produkci opustili předčasně. „Už jsem to prostě nedala, uši dostaly děsivě zabrat. Ale jako zážitek skvělé,“ svěřila se Pavla Kantová.
Symfonie sirén nabírá obrátky. Ke kapele se přidaly sanitní a hasičské vozy. Zdeněk Matyáš
Symfonie k slyšení až v centru města
Sirény sanitek a hasičských vozů, pětadvacet výstřelů z kanonu, zvuk motorů startujících letadel a lokomotivy a 250 účinkujících, to vše znejistilo v sobotu večer řadu chodců až v centru Brna. Nešlo o poplach, ale o jeden z vrcholů probíhajícího 49. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim.
Dokonalá nesouhra. Symfonie sirén na brněnském výstavišti přilákala stovky Brňanů. Zdeněk Matyáš