Sdílení automobilů – takzvaný carsharing - je propagovaný zejména hnutím Žít Brno a Zelenými. Město chce totiž z beznadějně přeplněných a rozkopaných ulic dostat pryč co nejvíce automobilů. Plán je prostý. Pokud má někdo auto, založí si firmu a bude vůz sdílet s jinými, vyjde jej roční parkování v Brně na stokorunu. Pokud ovšem ale vlastníte auto, se kterým jezdíte po městě vy, manželka a třeba i velké děti, utřete nos a za svého plechového miláčka tvrdě do rozpočtu města zaplatíte. Startovat se má už co nevidět.

Nápad města proti sobě postavil vyznavače alternativního stylu života a obyčejné brněnské rodiny. Magistrát totiž hodlá ve městě brutálně zvýhodnit firmy, poskytující auta ke spolujízdě. Brňané, kteří auto sdílejí přirozeně v rámci rodiny, mají platit podle navrženého ceníku rezidentního parkování za první auto v rodině 900 korun ročně. A za každé další v domácnosti až 9 000 korun!

Návrh radnice rozpálil do běla opozici. „Většina rodin má jediné auto, které všichni normálně sdílejí. Tento přirozený carsharing se žádného zvýhodnění nedočká. Naopak místní lidé zaplatí za parkování ve městě mnohonásobně více,“ uvedl Robert Kotzian (ODS), bývalý náměstek primátora, spolek Brno+ a pokračoval: „Carsharing je navíc obyčejným půjčováním aut, tedy podnikáním jako každé jiné. Není důvod, aby bylo takto brutálně zvýhodněno proti všem ostatním.“

Nápad se nelíbí se ani řadě Brňanů, kteří proti chystanému systému rezidenčního parkování a carsharingu protestují peticí. Má už přes 1 000 podpisů.

„Pilotní projekt poskytne cenné informace o provozu carsharingových vozidel a zároveň kontrolu kvality služeb,“ oponuje zastánce projektu náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno). „Zároveň Brno poskytne firmám bezplatný přístup k uličním parkovacím kapacitám, což je v kontextu rezidentního parkování velkou výhodou. Carsharing vychází ze zahraničních zkušeností, kde taková služba bez problémů funguje. Nikoho neznevýhodňuje," dodal.

V projektu tři firmy

S parkovacím oprávněním Carsharing bude možné v Brně parkovat na všech parkovištích s parkovacím automatem kromě parkoviště se závorovým systémem v Benešově ulici u autobusového nádraží, v Plotní na Veveří, nebo parkoviště P+R, včetně parkovacích domů. Aktuálně jsou do projektu zapojeny tři firmy: Emuj, Ajo a Auto na půl. Projekt se spustí v následujících týdnech.

VIDEO: Podívejte se, jak taxikáři bojovali proti firmě Uber, která tři měsíce v Brně porovozovala sdílené jízdy.

Video
délka: 00:21.64

Útoky na Uber řidiče se množí, taxikáři jim zablokují cestu, polepí auto, vypustí gumy a vyhrožují jim Jiří Nováček