Policisté v Brně řešili od začátku února už desítky oznámení na řidiče nové služby Uber. Volají je taxikáři či jejich figuranti v rámci konkurenčního boje, taxikáři totiž považují službu Uber Pop za nelegální. „Policisté jednotlivé případy posílají na magistrát do správního řízení,“ řekl mluvčí policie Pavel Šváb.

I podle primátora Petra Vokřála (ANO) zatím všechny indicie nasvědčují, že Uber podniká v Brně nelegálně. Uber se brání, že jeho služby nejsou taxi, ale spolujízda, a že podniká podle evropského práva. Uber funguje jako mobilní aplikace, s jejíž pomocí si zákazník objedná auto s řidičem a po ukončení jízdy se mu z platební karty strhne příslušný obnos.

Ukopnutá zrcátka

Konkurenční boj s taxikáři se místy vyhrocuje. Policie řešila zablokovaná auta řidičů Uberu, ukopnutá zrcátka či vypuštěné pneumatiky. „Vyzýváme řidiče, aby se vyvarovali protiprávního jednání. Nicméně když přijedeme na místo a něco takového se stane, řešíme to odděleně jako přestupek,“ řekl Šváb. Jedná se o přestupky zpravidla ze strany taxikářů, kteří již chystají společně žalobu a návrh na předběžné opatření, které by zakázalo Uberu poskytovat služby v Brně.

Žaloba proti komu?

Vedení města řeší, zda se k žalobě přidá. „Během několika dní chceme mít dopracovanou právní analýzu. Zatím všechny indicie nasvědčují, že Uber podniká v Brně nelegálně, což by si měli uvědomit lidé, kteří službu využívají, i řidiči, kteří pro Uber jezdí,“ řekl primátor Vokřál. Připustil však, že zatím není zřejmé, proti komu by měla žaloba směřovat, protože zákazníci Uberu dostávají účtenky, kde se střídají názvy různých společností i se sídlem mimo Česko.

Uber jako taxi

Vokřál uvedl, že kromě žaloby chce i součinnost policie, finanční správy či obchodní inspekce. Zároveň chce kroky koordinovat s Prahou, kde Uber také působí. Podle Vokřálova názoru a taxikářů splňuje Uber parametry standardní taxislužby, řidiči a jejich vozy však požadavky na její provoz nikoli. Podle majitele City Taxi a Lido Taxi Davida Dostála má žaloba naději, přestože v Praze už soud zrušil pokutu pro řidiče Uberu. „Neřešil ale komplexně celý problém,“ řekl Dostál. Zároveň uvedl, že už pocítil propad zájmu zákazníků, třeba minulý pátek prý až o 40 procent.

Protesty i ve světě

Uber provázejí spory v řadě zemí Evropy. Legislativa totiž není připravená na regulaci sdílené ekonomiky. Ministerstvo dopravy sice připravilo novelu zákona o silniční dopravě, která ale sdílenou ekonomiku neřeší. Podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda už však vznikla pracovní skupina napříč ministerstvy a úřady, aby řešila sdílenou ekonomiku nejen v dopravě, ale i v dalších odvětvích. „Případné legislativní úpravy, které skupina navrhne, bude řešit zřejmě až nová vláda a Sněmovna,“ uvedl Neřold.