„Většina dopravců, kteří zajišťují v kraji pravidelné linky, totiž avizovala, že platy podle vládního nařízení řidičům nezvýší, protože zatím nedostala peníze od kraje,“ řekl za odboráře Libor Weinstein. Ten jednal v Brně se zástupci odborů ze 14 dopravních firem, zhruba 90 procent z nich přišlo s informací, že lednové mzdy navýšené nebudou. „Další dopravci sice lednové mzdy navýší, ale pokud kraj peníze nepošle, v únoru už to tak nebude,“ doplnil.

Mzdy chodí řidičům do 15. dne v měsíci, příští týden už tedy bude zřejmé, jak situace dopadla. „Pokud mzdy skutečně vyšší nebudou, pokračovali bychom v protestních akcích a asi bychom vyhlásili stávku, protože to je jediné, čemu zaměstnavatelé rozumějí,“ podotkl Weinstein.

Jihomoravský kraj reagoval na stávkovou pohotovost prostřednictvím náměstka hejtmana pro dopravu Romana Hanáka. „Jihomoravský kraj podniká všechny možné kroky, aby mohly být dopravcům kompenzovány náklady na navýšení mezd řidičů podle vládního nařízení a průběžně informuje dopravce i odbory o svém postupu,“ řekl s tím, že kraj oslovil dopravce, aby na úřad zaslali zpřesněné odhady svých nákladů na navýšení platů řidičů, a to do 9. února.

Z 18 dopravců nám zatím doručilo své odhady patnáct. Zbývající tři v současné době teprve zpracovávají mzdy. Tyto informace budou podkladem pro jednání Asociace krajů ČR s vládou, které proběhne 20. února,“ dodal Hanák.

Na jižní Moravě mzdy navýší za leden například rosická Adosa či letovický Dopaz. Podle Weinsteina je nezvednou například ČAD Blansko a Vydos Vyškov. Podle vládního nařízení musejí řidiči dostat nejméně 98,10 koruny za hodinu jízdy a 88 korun za hodinu čekání. Dopravci předběžně vyčíslili růst nákladů zhruba o 3,50 koruny na kilometr. Dosud se mzdy na jižní Moravě nejčastěji pohybují mezi 20 000 až 25 000 korunami.

Kraj: Tři možnosti řešení situace

Aktuálně vidí Krajský úřad Jihomoravského kraje tři scénáře řešení. První možností je, že vláda poskytne peníze přímo dopravcům. Druhou možností je, že stát poskytne peníze dopravcům prostřednictvím krajů spolu s metodikou, jak peníze rozdělit.

Třetí možností je, že by kraje kompenzovaly dopravcům zvýšené náklady pouze z vlastního rozpočtu. Jihomoravský kraj se připravuje na všechny tři varianty tak, aby se nedostal do rozporu se zákonem o veřejných zakázkách,“ upozornil Hanák.

Ve stávkové pohotovosti jsou už od 10. ledna autobusové odbory v Ústeckém kraji. Ve stávkové pohotovosti jsou také zdravotnické odbory, které podporují kolegy z jihu Moravy. Ti dlouhodobě poukazují na neutěšenou situaci v rychlé záchranné službě.