Aby byly výsledky závazné, musí hlasovat alespoň 35 procent oprávněných voličů. "Chceme se co nejdříve sejít i s vedením města, abychom se pokusili na organizaci kampaně spolupracovat. Názor mohou mít lidé různý, ale všechny politické strany by měly mít zájem na tom, aby byla účast co nejvyšší," řekl Patočka.

Kampaň začala dnes v nádražní hale divadelním představením, po městě také organizátoři na domluvených místech rozmístí imitace turistických ukazatelů, na nichž bude zřetelný rozdíl docházkové vzdálenosti k současnému a odsunutému nádraží. Činí zhruba kilometr. Součástí kampaně budou také happeningy, setkání pro veřejnost s odborníky, aliance chce v závěru uspořádat i politické fórum.

V referendu budou lidé odpovídat na dvě otázky. Zda chtějí, aby se modernizace železničního uzlu řešila systémem otevřených návrhových soutěží a zda chtějí nádraží v centru podél Nádražní ulice nebo v odsunuté poloze. "Pokud budu předjímat výsledek referenda, že lidé odpoví na otázky ano, tak si myslíme, že by měla nejprve vzniknout urbanistická studie. Ta bude řešit prostor od křižovatky Nových Sadů a Hybešovy až k autobusovému nádraží u Grandu. Druhá by měla odpovědět na konkrétní řešení nádraží," řekl Patočka.

Vzhledem k historickému kontextu je nejpodrobněji zpracovaná studie odsunutého nádraží. Předchozí vedení města nechalo dopracovat i studii varianty v centru, kterou začalo nazývat "pod Petrovem". Ta prokázala reálnost zachování nádraží v centru. Bývalý náměstek primátora Robert Kotzian (ODS), dnes předseda spolku Brno+, tvrdí, že toto nádraží bude odsunuté o 300 metrů. Studie umístila těžiště nádraží v prostoru Malé Ameriky, kde je dnes 5. a 6. nástupiště.

Aliance Referendum 2016 považuje toto číslo za marketingový tah předchozího vedení města. "Klíčové je, že by nádraží zůstalo v centru a nebylo by potřeba zásadně reorganizovat MHD. Nádraží pod Petrovem považujeme za podmnožinu variant nádraží v centru. Jsme též pro modernizaci," řekl Patrik. Kotzian odpůrce odsunutého nádraží označuje za příznivce nulové varianty, tedy zakonzervování stavu současného a potřebám nevyhovujícího nádraží.

Město se od podzimu snaží zpřístupnnit občanům co nejvíce informací, které se problematiky týkají, a lze je nalézt na adrese www.europointbrno.cz.

Správa železniční dopravní cesty čeká na zpracování studie proveditelnosti, která má porovnat klady a zápory variant, hotová by měla být před referendem. "Zpracovává ji SUDOP Brno, který již zpracovával tři studie proveditelnosti a zároveň připravoval studii odsunutého nádraží. Předpokládáme, že jako výhodnější doporučí odsunuté nádraží," řekl Patrik.

O polohu nádraží se vedou debaty téměř 100 let. Náklady na obě varianty se odhadují na 20 miliard korun.