"Pojetí je nečekané, znepokojivé, zábavné, skvělou práci odvádí herecký soubor, za tu novost tvaru jsem hrozně vděčný," řekl dnes novinářům umělecký šéf Husy na provázku Vladimír Morávek. Představení je součástí dramaturgického cyklu Smějící se bestie.

Postava Švejka má v literární teorii i mezi čtenáři různé výklady, od prosťáčka k potměšilému člověku, jenž rafinovaně proplouvá bouřlivými událostmi. "My jsme dopředu neměli žádný daný koncept, figura nám rostla a ožívala až při zkoušení," uvedl dramaturg a spoluautor scénáře Miroslav Oščatka. Pitínský usiloval o bohatý výklad postavy. Švejk ale podle něj rozhodně není žádný "jeliman nebo tochceklidovec".

Větší část inscenace se odehrává už ve válce, na rozdíl od filmové verze, která velký prostor věnuje také historkám před odjezdem na frontu. Tématem inscenace se tak do značné míry stává válka sama o sobě, nejen všeobecně známé příhody 11. marškumpanie.

V úvodu inscenace se promítá také žánr operety a motiv kabaretu. Pitínský to vysvětlil dobovým postřehem, že do první světové války tehdejší společnost vstoupila "tanečním krokem z operet".

Roli Švejka dostal pětadvacetiletý Dalibor Buš, na jeviště vstoupí s plnovousem. O další role se dělí pouze sedm herců a hereček, každý ztělesní více postav. Například hostinského Palivce hraje Vladimír Hauser, poručíka Duba Ondřej Jiráček, nadporučíka Lukáše Milan Holenda a nenasytného vojína Balouna Tomáš Sýkora.