Spojení referenda s volbami je podle Patočky klíčové kvůli účasti. Referendum totiž bude závazné jen v případě, že se jej zúčastní alespoň 35 procent oprávněných voličů. "Na druhou stranu je jasné, že pokud by vedení města Brna do té doby podniklo jasné kroky směrem k tomu, že se nádraží bude modernizovat ve stávající poloze a podle metodiky vyjednané s Českou komorou architektů, svůj návrh stáhneme, poněvadž bychom zvítězili i bez referenda," uvedl Patočka.

Město zvažuje dvě varianty modernizace vlakového nádraží. Jedna je pod Petrovem a druhá u Zvonařky. Obě varianty jsou podle dosavadních odhadů srovnatelné s náklady kolem 20 miliard korun. ČR na ně bude čerpat peníze z Evropské unie. Vhodnější verzi má vybrat právě studie SŽDC. "Zásadní studie proveditelnosti bude hotová v roce 2016, a proto má referendum za dva roky smysl. Doba realizace se o nic neprodlouží, protože dřív bychom stejně neměli ke stavbě potřebné dokumenty," uvedl Ander, který se má stát jedním ze čtyř náměstků primátora. Podle něj navíc bude čas na dodělání potřebných věcí.

Referendum za dva roky nevidí jako velký problém ani Richard Mrázek (ANO), který má být náměstkem primátora pro dopravu a investice. "Může to vypadat, že je to pozdě. Ale pokud studie proveditelnosti nebude dřív, referendum s krajskými volbami je tak akorát v limitním termínu. Pozdější datum už by mohlo být problematické z hlediska čerpání dotací na stavbu," upozornil Mrázek.

Jeho slova potvrzuje i mluvčí SŽDC. "Jakékoliv další prodlužování by pro nás bylo problém. Stojí na tom totiž celý průjezd železničním uzlem Brno. A pokud by Brno váhalo, může se stát, že roli moravské metropole převezme jiné město. Nakročeno k tomu má například Břeclav," uvedl Ptačinský. Podle něj by však v případě referenda v čase voleb měli lidé přihlédnout k výsledkům studie proveditelnosti. "Studie nabídne odborné řešení na základě faktů. Neumím si představit, že by studie zvolila jednu variantu a lidé druhou," dodal Ptačinský.

V Brně se vedou debaty o novém nádraží téměř 100 let. Současné nádraží kapacitně nestačí a v dopravní špičce už nelze přidávat další vlaky. Změny jsou nutné i proto, aby Brno mohlo být uzlem dvou transevropských koridorů, jak to letos schválila Evropská komise.

Aktivisté původně chtěli referendum konat s komunálními volbami. Magistrát však masivně škrtal v podpisových arších a dosavadní vedení radnice referendum nevyhlásilo. O bezvadnosti návrhu musel rozhodnout až soud. Odstupující městská rada pak navrhla, aby se referendum konalo 24. ledna příštího roku.