Vila Tugendhat, od roku 2012 znovu otevřená veřejnosti, je stále častěji dějištěm kulturních akcí. Pravidelně tam vystupuje Brno Contemporary Orchestra, zájem o mimořádný prostor projevili také například pořadatelé přehlídek Moravský podzim a Divadelní svět. Milovníci současného tance tam zavítají 19., 20. a 21 května. ProART Company své nové představení později uvede také v Praze, Bratislavě, Budapešti a Drážďanech.

"Mystický a mystifikační" balet Uspud napsal novátorský skladatel Satie v roce 1892 na text, jehož původní účel při inscenování zůstává nejasný. Nemá totiž žádnou vazbu k partituře, není přizpůsoben notám ani rytmu, a tak vybízí k volnému režijnímu zpracování. Existuje například několik koncertních verzí s recitací textu volně přes hudbu nebo s projekcí na plátno.

Autor dílo označil za "křesťanský balet o třech dějstvích". Podle současných inscenátorů je Uspud "podivná a komplikovaná skladba, parodie a vážný akt současně, neúplné a neproveditelné konceptuální gesto". Ani hudbu totiž není možné hrát na nástroje uvedené v partituře. Jako ukázka ironického podtextu díla může posloužit část označená jako "zvuk trubky", ovšem komponovaná pro smyčcový kvartet.

Na projektu se podílejí kromě choreografa, režiséra a interpreta Martina Dvořáka také klavírista Richard Pohl, herec Městského divadla Brno Aleš Slanina a tanečnice ProART Company Irene Bauerová. Kostýmní návrhy jsou dílem výtvarnice Jindry Rychlé.