Zelení navrhují řešit situaci s ovzduším už dlouhodobě. "Donedávna mělo město výmluvu, že nemůže žádné omezení zavést, protože k němu není zákonný podklad. Nyní už to ale není pravda, protože skoro rok je účinná novela zákona popisující podmínky zavádění nízkoemisních zón v obcích," uvedl Ander.

Podle něj však město situaci neřeší. "Stav ovzduší okolo frekventovaných ulic v centru města je přitom katastrofální. V loňském roce byl překročený zákonem daný hygienický limit celkem 70 dní, přitom zákon připouští jen 35. Letos bylo ovzduší v Brně silně znečištěné už okolo 20 dnů," uvedl Ander.

Dodal, že posledním důkazem o nebezpečné situaci v centru města přineslo minulý týden měření dánského experta Kaareho Presse-Kristensena, který do Brna přijel na pozvání Centra pro životní prostředí a zdraví. Prokázalo se totiž, že na mnoha místech Brna jsou překračovány limity stanovené Evropskou komisí. Podle dánského odborníka je prý hodnota například u školky na Úvoze nejvyšší, co kdy naměřil. Jak měření ukázalo, Úvoz patří mezi jednu z nejznečištěnějších ulic v Brně.

Magistrát chce situaci řešit. "Připravujeme zadání studie, která by měla být podkladem pro stanovení opatření vedoucích k eliminaci zhoršování životního prostředí," informoval ČTK mluvčí Brna Pavel Žára. Nevyloučil to, že studie povede ke stanovení nízkoemisních zón. "Nicméně vše zatím připravujeme. Do doby vypracování studie chceme jít cestou maximálního úklidu v ulicích nebo vysazováním izolační zeleně," dodal Žára.

Podle zelených by se omezení v případě stanovení nízkoemisních zón týkalo hlavně automobilů s vysokými emisemi. Dotklo by se to především starších dieselových vozidel. "Záleželo by však na podmínkách, které by město pro nízkoemisní zónu stanovilo. Může platit mnoho výjimek. Nicméně pokud by byla zóna zavedená, ovzduší by se v nejvíce dotčených ulicích mohlo za rok dva zlepšit. Téma chceme otevřít hned na nejbližším jednání zastupitelstva," dodal Ander s tím, že zavedení zóny by mohlo být schváleno ještě letos. Platit potom může za 12 měsíců.

Zavedení nízkoemisní zóny by znamenalo, že automobily s vysokými emisemi nemohou projíždět po silnicích, na které se zóna vztahuje, a musejí se vydat po objízdných trasách nebo městském okruhu.