Unikátní stroj Clayton & Shuttleworth byl vyroben v roce 1911 a dlouhá léta stál pod širým nebem v areálu boskovické Střední školy André Citroëna. Ta provozuje vlastní muzeum unikátních historických zemědělských strojů, přičemž gigantický parní stroj patří k jeho klenotům.

„Mašinu jsme pozvali k nám na prázdniny. Jednak abychom upozornili, že doslova za rohem máme zajímavé muzeum, které stojí za to navštívit, a také abychom si připomněli dějiny Divokého západu,“ řekl šerif městečka Luboš Jerry Procházka.

V červnu v roce 1876 dorazil první transkontinentální vlak z New Yorku do San Franciska a byl tažen parní lokomotivou. Cesta napříč USA trvala 83 hodin a 39 minut. Dostat se na západ tak trvalo novým osadníkům z Evropy díky parnímu stroji místo někdejších pěti šesti měsíců už jen zhruba týden.

Video
Video se připravuje ...

 Jiří Nováček

Obr musel sklopit komín

Přestože westernové městečko a muzeum dělí pouhé dva kilometry, pro historický stroj si musel přijet jeřáb s nákladním autem. Už sám převoz vzbudil ve městě rozruch. Stroj má naštěstí sklápěcí komín, což usnadnilo přepravu.

V městečku mu mezi indiány a kovboji na koních nebude „smutno“, protože na dohled od něj stojí kopie historické lokomotivy. Ta slouží jako gril. V divadelním představení Vinnetou je pak na scéně dokonce funkční kopie lokomotivy. Ta je se svými třemi tunami pomyslným mladším sourozencem parního obra.

Fotogalerie
10 fotografií