Stavět se mělo původně už loni v létě, ale průtahy s vyřizováním dotace, která pokryje zhruba tři čtvrtiny nákladů, a s výběrovým řízením odsunuly zahájení až na letošní podzim. Rozpočet na stavbu je více než 100 milionů.

„Termíny jsou hodně napjaté, ale pořád je čas dostatečný k tomu, aby se to stihlo,“ řekl předseda představenstva ČSAD Brno-město holding Antonín Grund.

Dvě etapy

Na podzim má začít první etapa prací, která zahrnuje osvětlení a oživení podhledu, tedy betonového stropu, na jehož horní části je odstavná plocha pro autobusy. Zmizí tak ponurý dojem z potemnělého prostoru.

„Tato etapa má být hotová příští rok na jaře a mezitím by začala druhá etapa, což jsou hlavní stavební práce,“ řekl Grund.

Patří mezi ně oprava vozovek a nástupišť, naváděcí světelný systém a stavba nové výpravní budovy u Opuštěné ulice, kde bývaly prodejní stánky. V současné výpravní budově u Plotní ulice budou administrativní prostory pro majitele a zázemí pro řidiče.

Je to brutalismus

Na projektu rekonstrukce pracovali mladí brněnští architekti Michal Krištof a Ondřej Chybík. Podle nich jde o krásný příklad brutalistní stavby, kterou je potřeba očistit a lépe osvětlit. Předpokládají, že se pak dobře začlení do nově vznikajícího tzv. jižního centra.

Video
délka: 02:05

Architekt Ondřej Chybík hovoří o projektu modernizace autobusového nádraží Zvonařka v Brně Zdeněk Matyáš

Zvonařka je významný dopravní uzel, na který denně přijíždí zhruba 1000 autobusů regionální, vnitrostátní i mezinárodní dopravy. Projde jí denně 25 tisíc až 30 tisíc lidí i přesto, že některé dálkové autobusy jezdí ke Grandu a regionální linky mají konečnou v uzlech MHD. Od příštího roku bude po více než 40 letech dostupná tramvají, protože trať bude přeložená z Dornychu do Plotní ulice.