Preference na světelné křižovatce funguje jednoduše. Vybrané křižovatky jsou vybaveny čidly a preferované vozy ke křižovatce vysílají signál. V momentě, když se vůz ke křižovatce blíží, systém v tomto směru nastaví na semaforu zelenou. Ve všech ostatních směrech včetně přechodů pro chodce se rozsvítí červená.

„Zatím takto testujeme šest křižovatek v Brně. Komunikačními jednotkami jsou v současné době vybavena dvě naše vozidla,“ řekl mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.

Přednost pro hasičská auta podle něj zvýší rychlost zásahu, když zásahové vozy při preferenci mohou městem projet rychleji. Zvýší ale také bezpečnost ostatních účastníků provozu, protože zásahový vůz nemusí kličkovat mezi ostatními auty.

Upřednostnění vozů na křižovatkách už hasiči otestovali při několika ostrých zásazích. „Je to velký rozdíl. Rádi bychom takto osadili mnohem více křižovatek i hasičských vozů,“ uvedl mluvčí.

Obdobné testování chystá i záchranná služba. „Do února bychom měli mít k dispozici dvě tyto komunikační jednotky. Preference na křižovatkách by nám v průjezdu městem určitě pomohla, přestože naše vozy jsou menší než hasičské a mohou lépe manévrovat,“ řekla mluvčí záchranné služby Hedvika Kropáčková.

Přednost na některých křižovatkách už delší čas využívá brněnský také dopravní podnik. Nejvíce je to znát u vytížené tramvajové linky číslo 1, která systém v některých křižovatkách používá. Tramvaj jede celkem 52 minut. Kdyby linka dostala preferenci na všech křižovatkách, průjezd městem by se zrychlil minimálně o pět minut.

Obdobný systém u městské hromadné dopravy funguje například i v Praze, Olomouci či Jihlavě. Preference v křižovatce ale nejsou absolutní. Systém vždy musí vyhodnotit situaci tak, aby zcela nezablokoval ostatní dopravu.

VIDEO: Projet Brnem je každodenní oříšek...

Video
Video se připravuje ...

V Brně se zbláznily semafory Čtenář Blesk.cz