„Plátna maloval Alfons Mucha na lodních plachtách, v temperách použil i vajíčka. V malbách jsou proto skryty houby, které teď po nedávném zásahu restaurátorů spí. Ve vlhkém prostředí Číny ale reálně hrozí, že se rozmnoží, rozkvetou a obrazy zničí,“ řekl Blesku starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina (TOP 09). Ministerstvo sice oznámilo, že soubor cenných obrazů do Číny nakonec nepůjčí, představitelé moravského městečka jsou ale raději ve střehu. Co kdyby přece jen...?

Muchova slavná Slovanská epopej, která je majetkem hlavního města Prahy, je nyní v Japonsku. Tam ji na rok půjčil pražský magistrát, Japonci prý dokázali 12 pláten technicky dokonale zabezpečit. „Je hezké, že epopej budí obrovský zájem a lidé se na ni chodí dívat. Mnohem lepší by ale bylo, kdyby se na ni jezdili dívat do Moravského Krumlova,“ řekl Blesku Třetina.

Video
délka: 00:51
720p 480p 360p 240p

Slovanské epopeji hrozí zničení houbami z vajec Moravský Krumlov ostře protestuje proti zápůjčce Číně Jiří Nováček

Moravské městečko stojí o to, aby se životní dílo ivančického rodáka Alfonse Muchy vrátilo na Moravu, kde bylo vystaveno 84 let a kde přečkalo i válku.
Město kvůli epopeji dokonce loni koupilo od soukromé firmy zámek. „Výstavní prostory pro epopej ve východním křídle zámku máme opravené. Vystavujeme v nich díla Nadace Medy Mládkové,“ řekl Třetina.

Město chce pomocí dotace 120 milionů korun z Norských fondů opravit i celé jižní křídlo. „Pro městečko našeho typu jde o neuvěřitelně těžký finanční náklad, bez pomoci státu se proto neobejdeme,“ vysvětlil Třetina.

V Moravském Krumlově po odvezení obrazů do Prahy spadl turistický ruch na nulu. Dnes tam dokonce není ani restaurace, ve které by se dalo najíst! Odvoz obrazů do Prahy v listopadu 2011 lety vyvolal silnou nevraživost části Moravanů vůči Praze. Lidé ani radnice v Moravském Krumlově se s tím nikdy nesmířili.

Epopej patří Praze

Pražský soud v pátek 7. dubna zatím ve sporu Hlavního města Prahy a syna slavného výtvarníka Johna Muchy nepravomocně rozhodl, že Slovanská epopej patří do vlastnictví Prahy. A to i přesto, že podle Johna Muchy nebyla splněna malířova podmínka. Praha totiž dosud nepostavila pro obří cyklus pláten speciální pavilon, k němuž se zavázala.

Fotogalerie
7 fotografií