Jejich Road-Trace připomíná velký vysavač. „Díky laserové spektroskopii dokáže odhalit na povrchu vozovky stopy zinku z pneumatik. Napoví tedy, kdy řidič zareagoval a dupnul na brzdu a to, i když není brzdná dráha viditelná okem,“ nastínil Albert Bradáč z Ústavu soudního inženýrství VUT v Brně.

„Přístroj má na podvozku umístěný laser, který pomocí impulsů analyzuje povrch vozovky a hledá daný chemický prvek,“ vysvětlil fungování přístroje technický ředitel AtomTrace Tomáš Janeček.

Naprosto samostatný

Robot je úplně samostatný. Policistům stačí jednoduše nastavit velikost prostoru, který potřebují prozkoumat, a Road-Trace se sám pohybuje a hledá neviditelné zinkové stopy.

Video
Video se připravuje ...

Vědci v Brně společně s vývojářskou firmou Atom Trace přišli jako první na světě s přístrojem, který umí detekovat neviditelnou brzdnou dráhu aut. Atom Trace a VUT Brno

Dopravní policie tak získá cenného pomocníka při ohledání místa nehody. Skončí zapírání: „já brzdil, on ne“. Ruce si už začínají mnout i v pojišťovnách.

Společnost AtomTrace chce přístroj uvést na trh v červnu. Vývoj a testy ladí spolu s Ústavem soudního inženýrství VUT. Stát má asi 100 000 eur, tedy asi 2,6 milionu korun.

Policie dnes neviditelné stopy neodhalí

Policie dnes kontroluje brzdné stopy na místě nehody jen vizuálně, jinou metodu nemá. Navíc hojně užívané ABS omezuje prokluz kol. Znalci se stále častěji setkávají s tím, že stopy pneumatik nejsou na místě vůbec viditelné. Řidiči uvádí, že brzdili. Zjištění, zda a kdy řidič začal brzdit, přitom může rozhodnout o samotném zavinění nehody.

Bude velký jako sekačka

Světově unikátní přístroj je asi metr dlouhý. V budoucnu je možné, že se jej podaří zmenšit, třeba až na velikost zahradní sekačky. Má dálkové ovládání a konstruktéři se jej snaží vybavit dalšími vlastnostmi, aby byl co nejvíce univerzální – a uměl si místo měření i sám očistit speciálními kartáči.