„Rodina si na to za ty roky zvykla. Nejde jen o koníček, ale i o dobrou investici. Modely aut si totiž nejenže udržují hodnotu, ale ta naopak ještě roste. Musíte si ale ponechat i originální krabici,“ poradil začínajícím sběratelům Janků.

Otálení s nákupem se může podle něj hodně prodražit. „Chtěl jsem model Porsche 911/935 z roku 1976 z Le Mans, ale cena se mi zdála vysoká. Tak jsem čekal. Jenže jeho cena vyskočila za 15 let z pěti tisíc na více než čtyřnásobek. Byla to velká chyba,“ upozornil.

Jeho sbírce jasně dominují sporťáky. „Moje gró je Porsche, pak následují Ferrari, Lamborghini, BMW a sportovní auta z Le Mans,“ vyjmenoval sběratel, který má rád i staré cestovní vozy ze 60. a 70. let.

„Zajímají mne sportovní auta od roku 1950. Mám ale i výjimku, kterou je Tatra 70 z roku 1937. Srdeční záležitostí je ale skutečně Porsche. Mám například celou její řadu 917 a úplně nejoblíbenější model je pro mne je Porsche 935/78 Mobidik,“ prozradil Janků.

Sběratele obdiv k této značce natolik pohltila, že si dokonce Porsche koupil i skutečné. „Mám kabriolet Porsche Boxster 3,2 šestiválec s elektrickou sklápěcí střechou. Plánuji, že se s ním někdy zúčastním závodů do vrchu,“ přiznal tajné přání.

Cena sbírky 1 020 modelů aut se podle sběratele mění v podstatě každým dnem. „Dá se říci, že má nyní hodnotu zánovního Porsche. Vše se dá koupit přes internet. Využívám německé shopy, kde je záruka, že člověk koupí kvalitní model s trvalou hodnotou,“ přidal na závěr ještě jeden tip.

 

Fotogalerie
5 fotografií