„Kořeny ayawasky se nadrtí dřevěnými palicemi, dokud se kořen nezačne štěpit na vlákna. Při téhle super činnosti jsem si odsekl kus kůže a povím vám, že to nebylo nic příjemného,“ líčí Petr na Facebooku další zážitky z již měsíčního pobytu v amazonských pralesích. Ayawasce místní říkají liána duše nebo také liána mrtvých.

Pro něj to ale není jen výlet, ale především poslední šance na život. Petr trpí Non-Hodgkinovým lymfomem, na který běžná medicína nezabrala. Petrovo tělo totiž nádor přijalo a už s ním nebojuje. „Je opravdu malá šance, že mi ozařování pomůže, a byl by to doslova zázrak, dle slov mého onkologa,“ svěřil se na sociálních sítích Petr s mrazivou skutečností.

Indiánští šamani už Petra podrobili několika rituálům, při kterých mu například vypalovali do kůže dírky a do nich lili jed. Poslední zprávy ale nejsou příliš povzbudivé. Petrovi se vytvořily nové metastázy na krku. „Čekají mě nejspíše tři další Komba společně s ayawaskou a pak svůj život vložím do rukou místního doktora Chewstygyho, který pomocí svých sér léčí od rýmy po HIV,“ popsal Petr.

Všem, kteří jeho statečný boj sledují, nyní popsal, jak se nápoj z ayawasky připravuje.

Grep s vajgly

„Naštěpená vlákna ayawasky se vloží do kotle s vroucí vodou a přidávají se listy čakruny. Ze dvou 20litrových hrnců se uvaří asi jen jeden litr čisté ayawasky. Mariano na nás bedlivě dohlížel po celou dobu přípravy,“ popisuje Petr a pokračuje: „Jen vaření sežere skoro dva dny, než se voda úplně vyvaří a vznikne červenočerný sirup, který chutná jako grepový smoothie s vajglama. Opravdu to chutná hrozně a vždy jsem to musel zapít douškem vody, abych nezačal hned zvracet.“

Turisté chtějí zážitek

Civilizace však dorazila i do hloubi peruánských pralesů a i šamani se jí přizpůsobili. „Bohužel vlivem turismu toho šamani začali zneužívat a přihazovat během přípravy i různé drogy, aby z toho turisti měli ten správný zážitek a byli spokojení. Poté však ztrácí ayawaskový ceremoniál veškerý význam,“ líčí Petr a dodává: „V dnešní době je neskutečně těžké sehnat kvalitního šamana. Kvůli nedostatku peněz jdou šamani i za vidinou lepšího zisku. Spousta z nich vlastní sekty a používá černou magii a uvnitř to nejsou dobří lidé.“

Petr popsal i příběh starého šamana, který sexuálně obtěžuje turistky. „Nedaleko od nás je centrum, kde je přibližně 80letý starý šaman, který při ayawasce sexuálně obtěžuje turistky, protože jsou v té chvíli naprosto bezbranné. Na druhou stranu tomu šamanovi tleskám, v jeho letech mít erekci bez arginmaxu zaslouží respekt i od Radima Uzla.“

Co je ayawaska?

Jde o rostlinu (liánu), ze které se připravuje rituální nápoj s léčivými účinky. Ayawaska je považovaná za psychedelikum, po jejímž požití se změní smyslové vnímání, dochází ke změnám myšlení i emočního prožívání. Lidé, kteří požili ayawasku, často líčí, že měli duchovní zjevení ohledně svého smyslu na světě, podstaty vesmíru, jakožto i vhledů, jak být lepším člověkem. Z lékařského hlediska obsahuje liána inhibitory monoaminooxidázy, které působí antidepresivně, a také má anthelmintické účinky, které účinkují proti parazitům.

Fotogalerie
12 fotografií