Podle výzkumu Univerzity v Cambridge se finanční návyky formují už okolo sedmého roku. Právě v tomhle věku děti začínají chápat, že peníze nejsou neomezené, že se dají odkládat stranou a že není možné mít všechno hned. Proto je ideální začít s výchovou k finanční gramotnosti právě v tomto období. 

Začněte dřív, než bude pozdě

Stejně jako u hygienických nebo stravovacích návyků, i v oblasti financí platí, že co si dítě osvojí v raném věku, to si přirozeně ukotví v mysli a ponese si to s sebou až do dospělosti. Pokud se s penězi setkává jen jako s mincemi na zmrzlinu, těžko pochopí jejich skutečnou hodnotu. Naopak, když už na prvním stupni pozná, že i malé částky mají své místo v hospodaření a že o výdajích je dobré uvažovat s rozmyslem, získá tím dovednost, která se mu bude hodit celý život. 

Finanční výchova patří domů i do školy

Rodiče někdy spoléhají na školy. Věří, že tam jejich děti naučí, jak přistupovat k penězům. Jenže realita je taková, že ve většině českých škol nemá finanční gramotnost svůj vlastní předmět. Objevuje se jen okrajově v matematice, občanské výchově nebo prvouce, takže je na učitelích, jak ji do výuky zařadí. A ti mnohdy tápou, protože nemají jasnou metodiku a praktické materiály, které by téma přiblížily dětem srozumitelně a systematicky. Rodiče by se proto neměli vzdávat své odpovědnosti za finanční gramotnost potomků. Škola může rodinné zkušenosti skvěle doplnit – vysvětlit souvislosti, ukázat modelové situace a naučit děti přemýšlet o penězích v širším kontextu.


💡 TIP pro školy:

Lámete si hlavu, jak finanční vzdělávání ve výuce pojmout? Pomůže vám platforma Skoala od Nadace České spořitelny. Učitelům poskytuje ucelené podklady a zábavnou formou dětem ukazuje, jak funguje svět peněz.

Neschopnost hospodařit se prodraží

Dluhy, exekuce, nulové rezervy. Tak to může dopadnout, když se s finanční gramotností otálí. Nejde přitom o jednotlivé případy, ale o široký problém, který se týká statisíců lidí v Česku. Chybějící znalosti vedou k unáhleným půjčkám, neschopnosti vytvořit si rezervu i k tomu, že každá nečekaná událost může přerůst v existenční hrozbu. Půjčky se snadno prodraží a z mála peněz se stane ještě méně. Vzdělávání v oblasti financí by tedy nemělo být jen něco okrajového – jde o investici do budoucnosti celé společnosti.

Dejte škole tip, který jí pomůže

Víte, jak se ve škole, kam chodí vaše dítě, mluví o penězích? Možná vůbec, možná jen okrajově. Přitom právě tohle téma pravděpodobně ovlivní jejich budoucí život víc než kterýkoli jiný předmět.

Právě proto vznikla Skoala – výuková platforma od Nadace České spořitelny. Učitelům zdarma přináší ucelené materiály, které pomáhají otevírat téma peněz zábavně, bez složitých pouček. Najdete v ní krátká videa, příběhy i úkoly z běžného života. Obsah je rozdělený podle věku a úrovně znalostí. Děti od prvního stupně základní školy až po střední se učí postupně: nejdřív rozpoznat hodnotu peněz, později sestavit rozpočet a nakonec se zorientovat třeba i v pojmech jako RPSN nebo státní rozpočet.

Se Skoalou aktuálně pracuje více než 2300 škol a 6000 učitelů po celé republice. Pokud o ní ve škole vašich dětí ještě neví, je to škoda.   

Doporučte ji – i malý tip od rodičů může otevřít cestu k výuce, která děti připraví na skutečný život.