Juliina matka se v pátém díle tohoto seriálu stane obětí dezinformační kampaně týkající se plateb v eurech. Julie se proto obrátí na České elfy, skupinu specializující se na odhalování a boj proti dezinformacím. Díky nim se divák dozvídá o sofistikovaných technikách šíření lživých informací.
„Ukazuje se, jak snadno se mohou i zdánlivě nevinné zprávy proměnit v nástroj manipulace. Je znepokojivé, jak rychle se dezinformace dokáží šířit. V ČSOB se nejrůznějším formám podvodům v digitálním světě snažíme čelit osvětou v rámci kampaně Volač a Klikač, jak u nás takové podvodníky nazýváme podle toho, jakým způsobem podvody páchají. Jsem moc rád, že k prevenci přibyl i tento povedený seriál v České televizi, který ukazuje, jak jsou kritické myšlení a ověřování informací z důvěryhodných zdrojů důležité,“ míní Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB.

Lavina lží a strachu
Stačí jedno kliknutí, jeden sdílený příspěvek, a problém může být na světě! Princip sdílení řetězových mailů je známý. Hlavním pracovním nástrojem dezinformací jsou strach a nenávist. Záměrně šířené nepravdivé nebo zkreslené informace mají za cíl také manipulovat veřejným míněním. Cílovou skupinou jsou obvykle starší ročníky, které stále patří v internetovém prostředí k těm nejzranitelnějším skupinám.
„Ve lživých zprávách a falešných dopisech, které se šíří internetem nebo sociálními sítěmi, se často zmiňují oficiální organizace, velké instituce i policie. Všem občanům radíme: nikdy neklikejte na odkazy nebo přílohy v podezřelých e-mailech, na e-mail nereagujte a neposkytujte žádné osobní údaje. Řetězec lží a manipulací se přerušuje složitě. Já osobně věřím, že i tento seriál v České televizi lidem pomůže se lépe zorientovat, a nakonec i bránit,“ soudí vedoucí Odboru prevence Policejního prezidia České republiky Zuzana Pidrmanová.

Šíření dezinformací často usnadňují falešné profily a uzavřené skupiny na sociálních sítích a různých fórech, kde se nekriticky sdílí obsah, aniž by byl ověřován. Důsledkem je mimo jiné zvyšující se napětí ve společnosti a nedůvěra v autority.
„Rozdělení společnosti i podpora nebezpečných aktivit, to vše způsobuje masové šíření lživých a manipulativních zpráv a hoaxů. Naším cílem v Mastercard je – více než kdy dříve –neustále chránit všechny, kdo využívají naše platební karty a další produkty. Převedeno do lidské řeči: ověřovat si věci se vyplatí,“ zdůrazňuje Barbora Tyllová, produktová ředitelka ve společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Seriál Tohle radši nezkoušejte!
Desetidílný seriál „Tohle radši nezkoušejte!“, jehož cílem je divákům popsat, ale i ukázat, jak se bránit deseti největším kybernetickým hrozbám v digitálním světě, vznikl v Televizním studiu ČT Ostrava. Česká televize ho bude vysílat každý den od pondělí do pátku od 9. do 20. prosince vždy od 17:40 hodin na ČT1 a následně v archivu iVysílání ČT. Nový pořad zařadila Česká televize do vysílání úmyslně před vánočními svátky, kdy dochází ke kybernetickým útokům v největší míře.