Akční cena – to je hlavní kritérium nákupu potravin, kosmetiky, ale i dalšího spotřebního zboží, které rozhoduje o koupi. Tuzemští prodejci na zájem po slevách odpovídají dalšími akcemi – akční slevové nabídky se tak staly normou, kterou vyhledává přes 84 % českých spotřebitelů. Většina Čechů není ochotná koupit daný produkt za běžnou cenu. Čekají tedy na slevu a běžné ceny se tak stávají nepodstatné.
Honba za slevou činí běžné ceny irelevantní
Podle nového průzkumu společnosti Promo-Codes téměř všichni čeští spotřebitelé (92 %) nějakým způsobem omezují své výdaje – vyhledávají slevy, a to zejména při koupi základního zboží, jako jsou potraviny či drogerie.
Cena rozhoduje – Češi také raději upřednostní produkt ze zahraničí za nižší cenu, než aby koupili tuzemský výrobek. Kamenné i onlinové prodejny reagují navyšováním procenta zlevněných produktů: meziročně se jen ve velkých potravinových řetězcích v tuzemsku navýšil podíl akčního zboží z 60 % na 64 %. To však může být problém – běžná cena se totiž stává irelevantní.
České zboží často cenou nemůže konkurovat zahraničním produktům
Více než polovina spotřebitelů uvedla, že v kategorii potravin nakupuje levnější alternativy, jako jsou výrobky privátních značek nebo z Polska, Holandska či Španělska, případně obecně nakupuje méně či na své nákupy vyhledává aktuální slevové kupóny.
Dvě třetiny respondentů průzkumu Promo-Codes také uvedly, že v příštích šesti měsících stále plánují omezit výdaje na základní zboží, a 77 % plánuje snížit výdaje na oblečení, šperky nebo vybavení do domácnosti.
Kromě potravin Češi šetří i na ostatních kategoriích spotřebního zboží i služeb
Mezi kategoriemi, které byly nejvíce zasaženy snižováním výdajů v důsledku inflace, se na prvním místě umístilo oblečení. Celých 63 % dotázaných spotřebitelů uvedlo, že od začátku roku 2023 nakupují méně.
Další oblastí, na které Češi výrazně šetří nebo vyhledávají slevy, je stravování v restauracích. Podle průzkumu byly výdaje v barech a restauracích druhou nejčastěji zmiňovanou kategorií, která zaznamenala škrty, a 62 % českých respondentů uvedlo, že i zde utrácí méně. O něco lépe se dařilo výdajům za zábavu mimo domov, včetně návštěvy divadla, kina nebo koncertů Zde „pouze“ 58 % spotřebitelů uvedlo, že omezilo výdaje, jak vyplývá z průzkumu Promo-Codes.
Více než polovina Čechů navíc uvedla, že omezila velké výdaje spojené s domácností, jako jsou rekonstrukce nebo spotřebiče. Téměř polovina respondentů průzkumu pak uvedla, že snížila výdaje za elektroniku, tedy za počítače a telefony, tím, že v této kategorii nakupuje méně často nebo při nákupu využívá kupony a promo kódy. Mezi nejčastěji použitými kódy byly například ty z Alzy, Electro Worldu a Iwantu, které jsou běžně dostupné na webových stránkách jednotlivých e-shopů. Toto snížení bylo ještě výraznější u Čechů s nižšími příjmy, kde nákupy v této kategorii omezily dvě třetiny této skupiny.