Módní potraviny – ano, nebo ne?

V první řadě je třeba si uvědomit, že se potraviny stávají trendy z nějakého důvodu. Častou příčinou bývá nějaký jejich skutečný či domnělý dopad na lidské zdraví či vynikající chuť (bohužel i navzdory špatnému složení).

Skvělým příkladem za všechny je třeba avokádo. Avokádový toast byl v jednu dobu k vidění na sociálních sítích prakticky dennodenně, nicméně po čase se začal diskutovat dopad jeho konzumace na životní prostředí. I když se tedy jedná o zdraví prospěšnou potravinu, je třeba mít na paměti i jeho stinné stránky.

S rozšířením veganství, a především pak s tím, jak se rozrostla nabídka veganských produktů, se i „masožravci“ začali čas od času stravovat veganským stylem. A není na tom v zásadě nic špatného. Pokud si prolistujete Billa leták na příští týden nebo nakouknete do nabídky obchodu Albert, prakticky pokaždé v něm objevíte nejen veganské náhražky masa i mléčných výrobků.

Je však nutné si prostudovat složení – v některých případech se jedná o ultra zpracované potraviny, které jsou pro lidský organismus často mnohem méně prospěšné než neveganské varianty. Jakkoli „zeleně“ se tváří.

Velmi trendy jsou v dnešní době také různé alternativy slazení. Hovoříme-li v tomto kontextu o umělých sladidlech, pak je třeba mezi nimi rozlišovat. Sorbitol nebo aspartam mohou snadno citlivějším jedincům způsobovat zdravotní problémy, avšak takzvané alkoholové cukry, jako je erythritol nebo xylitol, mohou být skvělou alternativou k bílému cukru. Jejich problémem však může být to, že se v českých obchodech stále špatně shání.

Proč se trendy ve výživě mění?

Proč se trendy ve výživě neustále mění? Pravděpodobně je to částečně způsobeno přirozenými módními vlnami, částečně jde o pokroky ve vědeckém bádání. Vědci se například stále nemohou shodnout na tom, kolik vajíček by měl člověk v ideálním případě konzumovat nebo zda jsou pro zdraví prospěšnější živočišné či rostlinné tuky.

A nejde pouze o dopad na lidské zdraví. U mnoha trendy potravin spočívá problém v jejich lokální nedostupnosti. I potravinový trh však bývá určován poptávkou, a pokud tedy zákazníci v České republice projevují zájem o avokádo či mladé kokosy, budou sem prodejci tyto plodiny dovážet – i navzdory nemalému dopadu na životní prostředí.

Jaký je skutečný trend současnosti?

V posledních letech se nicméně mnohem více než trendy potraviny řeší udržitelnost a ekonomické i ekologické aspekty stravování. Oproti letům předešlým se ve velkém nakupují „unavené“ potraviny, kterým brzy končí trvanlivost. Je to situace výhodná pro obě strany.

Takové výrobky totiž bývají oproti běžným cenám výrazně zlevněné, a proto jsou pro zákazníky finančně dostupnější. Většina z nich nepodléhá rychlé zkáze, a tak spotřebiteli příliš nezáleží na datu, které je natištěné na obale. Prodejce však prošlé výrobky nemůže nabízet, a co neprodá, to musí zničit. Ve finále tak netrpí jen on, ale i planeta.

Proto je prodej „unavených“ potravin výhodný. Zákazník ušetří pár korun, a stejně tak i prodejce. Produkt navíc nemusí zbytečně skončit v popelnici, čímž se snižuje objem zbytečného plýtvání jídlem. Nicméně jako u všeho je i u jídla nutné používat zdravý rozum a nenechat se strhnout zajímavým obalem nebo tím, že se o něčem zrovna hodně píše.