Prostředí, kde se bude malý student připravovat do školy, má značný vliv na jeho psychiku, chování i prospěch. Důležité je, aby se v něm cítil dobře a aby se na jeho vzhledu podílel, přičemž rodiče budou nejspíš jeho volbu korigovat podle finančních možností i podle možností daného prostoru.

JAK DLOUHO VYDRŽÍ

Pokoj, který bude dítěti vyhovovat v první třídě, se během školní docházky několikrát změní, nejzásadněji asi s pubertou, kdy už rodiče často nemají možnost či sílu do jeho pojetí mluvit. Proto doporučují odborníci v počátku zařídit pokoj co nejvíce neutrálně a pestrost i vůli ke změně nechat na barvách stěn, doplňků, což je nesrovnatelně levnější, než pořizovat nový nábytek. Postel v podobě Formule 1 nebo s nebesy může být atraktivní pro malé školáky, pro náctileté už nikoli.

POTŘEBY A PŘÁNÍ

Kromě postele velikosti lůžka pro dospělého (min. 90 x 200 cm) potřebuje i školák ještě stále místo pro hru a navíc i prostor na práci, učení. Tedy psací stůl a židli. Stále populárnější řešení, jak zajistit pohodlné a zdravé sezení u správného stolu po celou dobu školní docházky i navazujícího studia, představuje rostoucí nábytek. Stůl i židle opravdu poroste s vaším dítětem a jeho potřebami, a to klidně už od čtyř let věku do dospělosti. Umožňují to různé nastavovací či posuvné mechanizmy (nejen u židle, ale i stolu, jehož desku lze naklánět např. na rýsování). Ať už rostoucí či nikoli, v každém případě pořiďte stůl pracovní, který má potřebné parametry, především velikost pracovní plochy. Ta by měla mít nejméně 75 x 100 cm. Pokud necháte svého potomka pracovat u jídelního či konferenčního stolu na příliš vysoké židli bez opěrek či na pohovce, velice pravděpodobně bude dříve či později trpět bolestmi zad nebo se nezdravě podepíšete na degenerativních změnách jeho páteře. Správný stůl a židle jsou vedle postele to nejdůležitější.

TOTO NEDĚLEJTE!

Kromě postele, stolu, židle a do určitého věku místa na podlaze, které poslouží ke hře, už toho v dětském pokoji nemusí být mnoho. Dítěti dlouho stačí menší úložné prostory na knihy, sešity a hračky, které bude ještě v prvních školních letech používat, později budou sice tichou, ale nedílnou součástí „jeho“ pokoje. Uplatní se zde pojízdné kontejnery, zásuvky např. pod postelí na věci, které nemusejí být po ruce, na oděvy stačí komoda či nízká skříň. Pokud možno nezaplňujte místnost vysokými kusy nábytku, na které se svrchu práší a místnost s nimi nabírá na dojmu stísněnosti. Lepší jsou vzdušné police rozmístěné po stěnách. Je-li v pokoji dost místa, umístěte do něj křeslo. To užije nejen dítě, které si už samo čte, ale i vy – při pomoci v učení nebo vzájemném klábosení, u těch menších při čtení večerní pohádky. Je-li naopak menších rozměrů, místo ušetříte patrovým lůžkem, pod kterým lze využít prostor ke hře, učení, uložení knih apod.

Autor: Shutterstock

Důležité denní světlo

› Školákův pracovní stůl umístěte k oknu, aby na pracovní plochu dopadalo co nejvíce denního světla.

› Pokud není možné postavit stůl delší stranou pod okno, řiďte se tím, jakou rukou dítě píše: pravákovi nechte slunce dopadat na pracovní plochu z levé strany, levákovi zprava.

› Jakékoli umělé osvětlení denní světlo nemůže nahradit. Je řešením pro setmělou část dne, nikoli pro denní dobu.

Pořádek může být

› Děti jsou notoričtí nepořádníci. Hodit se může němý sluha, kam odloží večer své svršky. Prostor na pracovním stole ušetří nejrůznější nástavce, výsuvné police, držáky a věšáky, např. na počítač, ale i monitor, klávesnici, tužky nebo třeba svačinu.