Vzpomínáte na reklamy před rokem 1989, ve kterých se často neobjevovaly konkrétní výrobky? Konkurence nebyla, a proto se reklamy spíše zaměřovaly na představování produktů znárodněného zemědělství i průmyslových výrobků, k podpoře prodeje přebytků a osvětu. Dnes nám jistě vykouzlí úsměv reklamy na mléko, kraťasy, med či zelný salát… 

„Nic nehraje? Tak tam hoď reklamy!“

Pamatujete si třeba tyto reklamy? "Mléko-mléko-mléko! Pijte mléko, je zdravé." „Kuře stokrát jinak. Pokaždé lehké, výživné, stravitelné – málo kalorické.“ nebo „Moučníky z jablek – to je věc“? A také na ikonický dialog dvou medvědů „Kde je vlastně brácha? Šel pro med do Jednoty!“ Kromě funkce reklamy a naivních až absurdních hesel bylo na tehdejší reklamní tvorbě zajímavé, že neexistovaly mediaplány. Televize reklamu nasazovala, když měla prostoje neboli "okna“ mezi pořady. Někdy tato prázdná místa ve vysílání dokonce vyplňovaly sestřihy hrajících si koťátek.

„Pan Vajíčko bruslil, lezl na strom, nebo se dvořil Paní Vajíčkové.“

A právě k těmto a dalším televizním spotům neodmyslitelně patří Pan Vajíčko ze studia Merkur, které bylo spolu s Rapidem hlavní společností pro výrobu socialistické reklamy. Československá televize chtěla oddělit reklamu od ostatního vysílání, a tak v roce 1967 vznikl z pera výtvarníka Eduarda Hofmana oválný panáček s kloboukem, kterého sami diváci pojmenovali Pan Vajíčko. Objevoval se spolu s nápisem „Naše tipy“, později s „TV tipy“. A nakonec se začal snášet na baloncích s nápisem „Reklama“.

„Došly nápady? Zeptejme se samotných diváků!“

Dvouvteřinových spotů s panem Vajíčkem vznikalo úctyhodné množství pohybující se okolo 500 za rok. Tvůrci byli požadavkem na další a další nápady doslova zahlceni, a tak byli sami diváci vyzváni k zasílání námětů na to, co by mohl dělat jejich oblíbený Pan Vajíčko. Později byla přidána k panáčkovi i Paní Vajíčková, která se s mašlí na hlavě oháněla koštětem, tančila nebo třeba cvičila s pružinou a na hrazdě.

Pan Vajíčko provázel televizním vysíláním až do pádu režimu v roce 1989. Poté došlo ke ztrátě smluv o autorských právech. To vše se změnilo, když se našli dědicové. Díky tomu se poprvé po 27 letech povedlo Galerii Tančící dům ukázat Pana Vajíčka veřejnosti, když se stal hlavním průvodcem úspěšné výstavy RETRO 70. a 80. let. Tu můžete navštívit do 16. října 2016 a zavzpomínat nejen na dobové reklamy, ale i pop music, bydlení, trávení volného času a další trendy každodenního života