Chráněné zeměpisné označení České pivo se používá již 10 let a v současnosti ho můžete najít na osmdesáti značkách piv celkem ze čtrnácti pivovarů. Je zárukou využití typických českých ingrediencí a specifických postupů a působí také jako garance stability trhu a ochrany před nekalou konkurencí.

V současné době se značkou „České pivo“ chlubí až 80 značek piv, což je více než polovina tuzemského trhu. Větší zájem je pak pozorován u menších pivovarů. Zároveň se dá očekávat, že zájem o toto označení poroste i v blízké budoucnosti. „Letos plánujeme rozšířit označení CHZO České pivo i na novinky, které chystáme. Vnímáme CHZO České pivo jako nutnost pro vymezení oproti jiným, neoznačovaným pivům na trhu,“ řekl Pavel Zítek z pivovaru Gambrinus.

Pivovary, které chtějí označení České pivo používat, musí splňovat tato kritéria:

*    místo výroby ve vymezené zeměpisné oblasti (ČR)
*    místo původu a složení základních surovin (chmel, slad, voda)
*    použitá technologie typická pro výrobu českého piva
*   kvalitativní ukazatele hotového piva, jako je extrakt v původní mladině, obsah alkoholu, barva, hořkost, pH, míra prokvašení

Podle Státní zemědělská a potravinářská inspekce ale nedá očekávat výraznější nárůst nových pivních značek s tímto označením. „Pro výrobce to totiž znamená prokazovat shodu s řadou požadavků, například náročné zajištění stanovených kontrol v průběhu výrobního procesu, kterými se běžný výrobce piva nemusí zabývat. Nároky jsou kladeny i na použité suroviny, konkrétně u CHZO České pivo například platí, že minimálně 30 procent chmele na várku musí obsahovat jen některou ze čtyř schválených českých odrůd,“ říká Pavel Kopřiva, mluvčí SZPI.

Autor: CHZO


K čemu toto označení slouží?

CHZO České pivo představuje oficiální uznání toho, že takové pivo je výjimečné a odlišuje se od evropských nebo světových piv. Konzumenti si tak mohou být jisti, že toto označení
je zárukou osobité kvality. V očích veřejnosti je u nás nižší povědomí o evropských označeních ve srovnání se značkami, jako jsou Klasa nebo Regionální potravina.
Nicméně po dobu komunikace v posledních třech letech dochází k postupnému nárůstu. „Evropská označení mají v očích spotřebitelů nepochybně svou váhu. Dříve opomíjené značky kvality se začínají rozvíjet a stoupá jejich znalost, např. znalost Chráněného zeměpisného označení vzrostla z osmi procent na jedenáct. Toto označení nese např. CHZO České pivo,“ uvádí Ing. Miroslav Koberna, CSc., ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory ČR.