Hybridy se prosazují díky své úspornosti i ekologickému provozu. Aby mohli řidiči využívat jejich výhody naplno, je dobré si ujasnit, jak vlastně fungují a dodržovat několik základních pravidel.

Hybridní jednotka tvořená spalovacím motorem a elektromotorem. Jejím  průkopníkem se před více než 20 lety stala Toyota Prius. Existuje několik variant hybridů, od tzv. mild hybridů, kde funkci elektromotoru plní startér, který v některých situacích pomáhá spalovacímu motoru, přes tzv. plug-in hybridy, které se nabíjejí v zásuvce, až po plné hybridy, kde je benzinový motor spřažený s generátorem a elektromotorem pomocí speciální planetové převodovky. Vůz pak může pohánět elektromotor zároveň se spalovacím agregátem, nebo jezdit pouze na elektřinu nebo na benzín.

Jak tedy s hybridním vozem zacházet?

*V první řadě se dobře seznamte s autem a naučte se využívat ukazatele práce hybridního systému na přístrojové desce. Pomůže to při získávání návyků, které umožní úspornou jízdu.

*Když pomineme vozy dobíjené ze zásuvky, je potřeba mít na paměti, že hybridy se dobíjí zejména při brždění. Doporučuje se proto pomalé plynulé brzdění. Při jemném stlačení pedálu se pohybová energie přemění na elektrický proud, který se bude ukládat v akumulátoru.

*Plynulost radíme i během samotné jízdy. Je potřeba se vyvarovat prudké akcelerace. Tak bude vůz co nejdéle využívat elektropohon. K nižší spotřebě pohonných hmot přispívá i zachování stálé rychlosti, a proto není od věci používat tempomat.

*Při zastavení třeba na červenou nezařazujte neutrál, protože v této pozici se trakční akumulátor nenapájí. Stačí podržet sešlápnutou brzdu.

*Nezapomínejte, že každé další zapnuté zařízení, jako je klimatizace nebo vytápění zadního okna, zvyšuje spotřebu paliva. Využívejte je tedy pouze v situaci, kdy je to potřeba. Jestliže je interiér vozu hodně vychlazený (nebo vyhřátý), lze zvýšit účinnost topení (nebo klimatizace) zastavením oběhu vzduchu.

*Pro nižší spotřebu bude dobré i přepnutí automobilu do ekonomického režimu Eco. Řídící počítač zmírní reakce vozidla na prudké zacházení s plynovým pedálem a pomůže omezit spotřebu pohonných hmot i řidičům, kteří mají „těžkou nohu“.

Ekonomický provoz hybridů potvrdil nedávný závod Toyota Eco Race, kdy se více než 30 posádek na 40kilometrové trati v ulicích Prahy snažilo dosáhnout co nejnižší spotřeby. Nejlepší posádka dosáhla s vozem Toyota Corolla spotřeby 3,3 litru benzínu na 100 km a 73 procent jízdy absolvovala na baterie.