Pojem vznikl spojením dvou slov – »flexibilní« a »vegetariánství«, a vyjadřuje tedy zásady tohoto životního stylu. Flexitariáni si zakládají především na rostlinné stravě doplněné o občasnou konzumaci masa. Důležitost je však kladena na původ stravy, abyste tělu co nejvíce prospěli.

Poprvé se tento výraz objevil začátkem 90. let, ale hitem se stal v roce 2008, kdy známá americká výživová poradkyně Dawn Jackson Blatnerová vydala knihu The Flexitarian Diet (Flexitariánská dieta).

Strava našich předků?

Flexitariánství patří mezi poměrně nové stravovací směry, ale v historii najdeme mnoho podobných tendencí. I předkové se živili především tím, co si sami vypěstovali, navíc málokdo měl možnost konzumovat maso každý den, jako je to běžné dnes. Dříve se maso jedlo hlavně v neděli či ve svátek a v ostatní dny bylo nahrazeno například luštěninami.

Vzpomeňte si na postní dobu v období Velikonoc nebo novoroční masopust, náboženské zvyklosti, které někteří dosud dodržují. Kvalita potravin na prvním místě Kromě masa omezují flexitariáni konzumaci dalších živočišných produktů, jako jsou vejce nebo kravské mléko. Nevyhýbají se jim úplně, ale volí je méně často a v menším množství.

Proti cukrovce, obezitě i nemocem srdce

Další důležitou zásadou je výběr těchto potravin podle jejich původu. Měly by být od ověřených pěstitelů, případně z ekofarem. Důvodů k přechodu na flexitariánskou stravu je hned několik.

„Má pro dospělé několik zdravotních benefitů. Výrazně může pomáhat v boji proti civilizačním onemocněním, jako je například cukrovka, kardiovaskulární onemocnění nebo obezita,“ upřesňuje Alena Paldusová, manažerka projektu Zdravá 5. Kromě zdravotních benefitů je to také šetrnost k planetě. Flexitariáni věří, že snížením zkonzumovaného masa přispějí k řešení globálního problému s emisemi skleníkových plynů.

Gere i Oliver

Kdo ze slavných hvězd podlehl tomuto stylu? Například americká herečka Cameron Diazová, na vyváženou stravu nedá dopustit zpěvačka Beyoncé, herec Richard Gere a hlásí se k ní také britský kuchař Jamie Oliver.

Chcete se stát flexitariánem a odlehčit si od časté konzumace masa? Vyzkoušejte recept na čočkové ragú, u kterého si díky kombinaci chutí ani nevšimnete, že je bez masa.

Čočkové ragú

Potřebujete: ◗ 3 lžíce olivového oleje ◗ 2 cibule ◗ 3 mrkve ◗ 3 řapíky celeru ◗ 3 stroužky česneku ◗ 500 g červené čočky ◗ 2x 400 g plechovku rajčat ◗ 2 lžíce rajčatového pyré ◗ 2 lžíce sušeného oregana a tymiánu ◗ 3 bobkové listy ◗ 1 l zeleninového vývaru ◗ sůl

Čočkové ragú

Postup: Olej rozpalte ve velké hluboké pánvi, přisypte nakrájenou cibuli, mrkev a celer a opékejte 15– 20 minut, aby vše změklo. Na poslední 3 minuty dejte do pánve i česnek. Poté vmíchejte čočku, až se obalí tukem, přidejte i rajčata z plechovky, pyré, oregano, tymián, bobkové listy a vývar. Přiveďte k varu, snižte plamen a nechte 40–50 minut probublávat.

Čočka by měla změknout a směs zhoustnout. Podle chuti osolte. Ragú podávejte jako přílohu nebo samotné.