Období od prosince do dubna je náročné jak pro nás, tak i pro naše čtyřkolové miláčky. Stačí sebemenší chyba v provozu nebo při péči o ně a rázem musíme čelit nepříjemným situacím. Těm se dá ale velmi často předejít. Držte se našich rad a budete celou zimu vesele brázdit zamrzlou krajinou.

Ráno lepší pomalu než rychle

Přes noc dostávají naše vozy zabrat samotným mrazem, a pak přijde ráno, kdy po nich hned chceme službu. A přijde nám, že našemu mazlíkovi se moc nechce. Motor pořádně túrujeme a přidávám plyn, co to jde. Jenže to podle odborníků je to nejhorší, co můžeme udělat.

Ložiska motoru totiž při studeném motoru nejsou pořádně promazaná, proto může docházet k jejich poškození. Další věcí je, že elektronika ve vozidle pro snadnější zahřátí obohacuje směs vyšším podílem paliva. Přidáváním plynu příliš brzy si můžete tedy spotřebu ještě zvýšit. Raději proto nechte ráno motor zahřát a mějte lehkou nohu.

„Motor vzhledem k mrazivému počasí a následnému startování může být vystaven výraznějšímu opotřebení, než je tomu v letních měsících. Proto doporučujeme v ranních hodinách příliš nespěchat a auto nechat zahřát,“ říká Jitka Jechová ze společnosti Toyota.  

Nezapomeňte kontrolovat tlak v pneumatikách

Tlak v pneumatikách je poměrně podceňovaná záležitost, která ale hraje významnou roli, a může dokonce zamezit vyšší spotřebě, aquaplaningu nebo neovladatelnosti vozidla. Podle odborníků totiž snížení tlaku o 0,5 baru může zvýšit spotřebu o 2 % a zvýšit riziko dopravní nehody až o 30 %. Spolu s tím dochází ke snížení kilometrového výkonu vozu. Proto kontrolujte tlak častěji než běžně.

Tip: Správný tlak pro váš vůz v pneumatikách naleznete v příručce od výrobce.

Nepřeceňujte sebe ani ostatní řidiče

V zimě obecně stoupá pravděpodobnost nehody o 20 %. Je to dáno tím, že jsou na vozovce zcela jiné podmínky – objevuje se sníh, náledí, námraza. Spolu s tím dochází k horší viditelnosti, mnohem častěji se objevují mlhy a ve větším měřítku je tma.

O to více je důležité dodržovat nejbanálnější věc, kterou je bezpečná vzdálenost mezi vozidly. Díky jinému povrchu na vozovce se prodlužuje brzdná dráha a tím snáze dokloužete k předmětu, který je před vámi. Často bohužel nechtěně. Nerespektování vzdálenosti mezi vozidly bývá nejčastější příčinou škodných událostí.

„Faktorem, který dělá řidičům často problémy, je dodržovat správnou odstupovou vzdálenost od vozu před nimi. Takto nejčastěji vznikají drobné nehody, takzvané “ťukance”. Tyto faktory je velmi jednoduché eliminovat, přesto způsobují mnoho dopravních nehod,“ říká Petr Boháč z brněnského týmu Polygonu, kde se zaměřují právě na výuku a přípravu řidičů na krizové situace za volantem.

Snadno se také může stát, že na křižovatce řidič z vedlejší silnice nemusí dostatečně odhadnout dobrzdění a vjede na hlavní silnici bez dání přednosti v jízdě. Rázem může být pořádný karambol na světě. Důležité je tedy být opatrný u sebe a zároveň mnohem více předvídat u ostatních.

Tip: Víte, že mlhová světla můžete užívat jen v mlze nebo za hustého deště? Pokud je zapnete za jiného počasí, nepříjemně tím oslňujete řidiče za vámi.

 

sss

Zimní výbavu byste měli mít kompletní

Pořádná příprava auta na zimu by správně měla přijít ještě před zimou. Ale v dnešním shonu člověk zkrátka může spoustu věcí opomenout. Tak tedy popořadě, co by v zimě určitě nemělo chybět?

  • Zimní pneumatiky
  • Kontrola autobaterie
  • Nemrznoucí směsi a kapaliny
  • Škrabka na okna
  • Košťátko na ometení sněhu
  • Silikonový olej proti zamrzání dveří či zámků
  • Sněhové řetězy

„Pokud řidiči nestihli řádnou přípravu na zimu, měli by vůz určitě nechat zkontrolovat auto co nejdříve odborníky. Důležitá je celková prohlídka vozu, především kontrola baterie, podvozku a klimatizace. Přezutí na zimní pneumatiky vnímáme jako naprostou samozřejmost. Řada servisů včetně těch našich nabízí klientům přes zimu výhodnější nabídky a různé slevové příležitosti,“ doplňuje Jechová.