Podle průzkumu finanční společnosti Cetelem si 90% všech Evropanů vyhledává informace na internetu, než se vydá do obchodu. Je jedno, jestli si chtějí pořídit nové boty, oblečení, parfém, kolo nebo mikrovlnku.

„Spotřebitel dnes není naivní, nedůvěřuje slepě značkám a všemu, co říkají prodavači,“ říká Nikola Vopršálová z úvěrové společnosti Cetelem a dodává, že nákupy si dnes chtějí lidé řídit sami.

Jak dlouho trvá taková příprava na nákup? Průzkum ukázal, že každý druhý spotřebitel čeká průměrně měsíc, než se rozhodne pořídit si konkrétní výrobek. To se ale týká hlavně dražších věcí jako je vybavení domácnosti, vysoká technika, sportovní vybavení nebo nákup zájezdu a cestování.

Levnější zboží kupují mladí i starší lidé podle momentální nálady, a nákup si nijak zvlášť nepromýšlí.

Jak se tedy chová zákazník, který si přijde do obchodu koupit třeba nové kolečkové brusle nebo kávovar? V první řadě ví přesně, co si chce koupit. Díky tomu, že několik dnů surfoval po internetu, nashromáždil dostatek informací o tom, jaké zboží nabízí konkurence a za kolik.

Než si zboží koupí, chce si ho v prodejně prohlédnout, osahat a vyzkoušet. Názor prodavače pro něj nemá skoro žádnou cenu. Moderní zákazník si dokonce často myslí, že prodavač neovládá svůj obor tak, jak by měl, a že jeho znalost o nabízeném zboží je průměrná.

Co chtějí zákazníci po prodavačích?

Jelikož spotřebitelé dnes mají díky internetu spoustu znalostí o zboží i cenách u konkurence, nemají už zájem, aby jim prodavači při nakupování radili. Jejich přítomnost na prodejně oceňují spíš proto, že obchod je pak »lidštější« a víc osobní, což jim u nákupu přes internet chybí.

* slušnost, ochotu a vstřícnost

* nadšení pro daný obor

* schopnost poskytnout jasné informace o cenách

* poctivé jednání

Za co nejvíc utrácíme?

* cestování, aktivity ve volném čase

* výdaje na bydlení (včetně úprav, rekonstrukcí)

* elektrospotřebiče

* mobily