Hrozí dopravní nehoda i smrt

Zatímco příliš vysoká hladina znamená nebezpečí v dlouhodobém horizontu, skokový pokles pod hodnotu 4 mmol/l, tzv. hypoglykémie, představuje jak akutní riziko úrazu až smrti související se ztrátou sebekontroly, tak dlouhodobé zhoršení psychického, sociálního a zdravotního stavu. Hypoglykémie přitom prožívají diabetici 1. typu průměrně jednou za osm dní, diabetici 2. typu pak průměrně jednou za 3 týdny.

Svou zkušenost s hypoglykémií má i paní Eva. „Vše začalo v době, kdy mi bylo padesát  a byla jsem hodně unavená a utahaná. V tu dobu jsem ale myslela, že to je spíše přepracováním než nemocí,“ vzpomíná penzistka. Praktický lékař ale při preventivní prohlídce zjistil vysokou hladinu cukru v krvi a řekl, že by to mohla být cukrovka, což se potvrdilo. Paní Eva musela změnit stravovací režim a začít si píchat inzulin.

Přišlo to na mě v autobusu

„Vysoký cukr se mi hezky spravil spolu s užíváním inzulínu. S čím jsem ale bojovala dál, byly hypoglykémie, tedy nízké hladiny cukru. Ty jsem měla několikrát měsíčně, i když jsem dělala jen obyčejné věci. Jako třeba při cestě z nákupu, nebo při jízdě autobusem,“ popisuje Eva.

Jako bych byla hadrová…

„Většinou cítím, když „to na mě jde“, protože se cítím slabá a jako bych byla z hadru. Když to na mě přijde, tak vystoupím z autobusu, nebo si sednu. Snažím se, aby si toho nikdo nevšiml,“ dodává.

Křeče, pocení i agresivita

Většina hypoglykémií je provázena nepříjemnými klinickými příznaky, které mohou být velmi různorodé. „Pacienti s diabetem mají jak fyzické projevy, například pocení, třes, křeče, bolesti hlavy a poruchy zraku nebo jemných pohybů, tak psychické. Mezi druhé z uvedených může patřit nesoustředěnost, snížení psychické výkonnosti, zmatenost až agresivita. Pro laiky mohou tyto projevy připomínat opilost,“ popisuje, co se odehrává při probíhající hypoglykémii v těle diabetiků, MUDr. Jana Psottová z diabetologické ambulance v Praze.

Tělo diabetika reaguje hypoglykémií nejčastěji na vyšší fyzickou aktivitu, vynechání jídla či malé množství sacharidů, alkohol nebo na špatný odhad při přizpůsobování dávky inzulinu aktuálním aktivitám.

Pomáhá hroznový cukr i nový inzulin

Paní Eva už dnes díky své diabetoložce ví, jak postupovat ve chvíli, kdy na ni jde nepříjemný stav. „Nejvíc mi vyhovuje hroznový cukr, na pokles hladiny jsem také vždy připravená svačinou. Navíc mi paní doktorka nasadila nový, dlouhý inzulín, který snižuje riziko vzniku hypoglykémií. A opravdu to funguje. Nízký cukr mám teď méně často, tak jednou do měsíce,“ raduje se seniorka.

Velkou roli při snížení počtu a závažnosti hypoglykémií hraje dodržování správné životosprávy a léčebného režimu. Starší generace inzulinových preparátů riziko hypoglykémií zvyšovaly. Léčba novými inzulinovými preparáty ale umožňuje i při flexibilní aplikaci, kdy pacienti nejsou schopni užívat inzulin ve stejnou dobu každý den, počet hypoglykémií snížit.

Vzdělávací kampaň Mluvte o hypo

Krátkodobé následky přitom souvisí s vyšším rizikem dopravní nehody, ztrátou vědomí či kómatem. Při těžké hypoglykémii bez pomoci druhého člověka může dojít až ke smrti. Dlouhodobé následky spočívají ve špatné kompenzaci diabetu, ve vyšším riziku demence (nízká hladina cukru je nebezpečná pro mozek, protože ten není schopen využívat jiný zdroj energie než krevní cukr), nadváhy a obezity způsobených nadbytečnou konzumací jídla při obavě z hypoglykémie a srdečně-cévních onemocnění. 

I když pacienti s diabetem dávají často vinu za hypoglykémie sami sobě a chybám v léčebném režimu, ve skutečnosti k vyšším rizikům hypoglykémií přispívala i starší generace inzulinů. Díky novým inzulinům se situace mění. O možných hypoglykémiích je velmi důležité informovat lékaře. Na to upozorňuje i edukační kampaň Mluvte o hypo www.mluvteohypo.cz

VIDEO: Každý osmý člověk v Česku má cukrovku.

Video
délka: 10:17
1080p 720p 360p

Každý osmý člověk v Česku má cukrovku Andrea Ulagová, Aleš Brunclík