V ideálním světě bychom hořčík neboli magnesium získali ze stravy. Jenomže množství hořčíku vzhledem ke způsobu pěstování zemědělských plodin, ale i vzhledem k jejich následnému zpracování klesá, a tak se nedostatek hořčíku v těle stává doslova civilizačním problémem! Je hořčík pro tělo skutečně tak důležitý? Rozhodně více, než si mnozí z nás myslí. Vždyť právě tento minerál se podílí na více než 350 metabolických procesech v lidském těle. Naše tělo si přitom magnesium, podobně jako další minerály, neumí vytvořit samo. Do těla jej musíme dostat v potravě nebo v podobě vhodných doplňků stravy, které se však od sebe liší nejen samotným obsahem hořčíku, ale i svojí vstřebatelností, a tím i účinkem. 

Hořčík je pro naše tělo důležitý minerál. Pokud jej nezískáme dostatek z přirozené stravy, je důležité jej doplnit vhodným doplňkem stravy.
Hořčík je pro naše tělo důležitý minerál. Pokud jej nezískáme dostatek z přirozené stravy, je důležité jej doplnit vhodným doplňkem stravy.
Autor: Shutterstock / ContentPub s.r.o.

Jak poznám nedostatek hořčíku? Projevy mohu být neurčité, ale mnohdy se ohlásí docela razantně!

Škála příznaků, kterými nám naše tělo dává najevo, že „hladoví“ po hořčíku, je skutečně pestrá. Nedostatek magnesia se projevuje s různou intenzitou. Příznaky bývají úzkost a nervozita, můžeme trpět neschopností se koncentrovat i závratěmi. Často se objevují žaludeční a střevní potíže, nevolnost i zvracení. Typickým příznakem bývají svalové křeče, především v oblasti lýtek, ale i nedostatečná citlivost v rukou a nohou. Pokud se u nás projeví některý z těchto příznaků, naše tělo s velkou pravděpodobnosti potřebuje doplnit hořčík!

Chybějící hořčík bývá typický v těhotenství, u sportovců i u lidí ve stresu

Nedostatek hořčíku je typický pro některé skupiny lidí. Hlídat si jeho příjem musí zejména těhotné a kojící ženy. Hořčík je totiž důležitý v těhotenství pro zdravý vývoj plodu, ale i pro zdraví samotné nastávající maminky. Přispívá k normálnímu energetickému metabolismu a podporuje činnost nervové soustavy. Důležitý je i stav zubů a vlasů, na jejichž kvalitě se jak těhotenství, tak kojení dokážou nemile projevit. 
Víte, že je hořčík považován za „antistresový minerál“? To jej dělá důležitým minerálem pro další skupinu lidí – pro ty z nás, kteří se potýkáme s větší psychickou zátěží a se stresem. Hořčík totiž přispívá k normální psychické činnosti. A to ve stresu rozhodně potřebujeme. Navíc, pokud jsme ve stresu, jeho spotřeba se výrazně navyšuje – naše tělo jej potřebuje až dvacetinásobně více, než když jsme v psychické pohodě. 

Pro ženy je hořčík důležitý zejména v období těhotenství a kojení. Hořčík je považován i za pomocníka při stresu. Přispívá totiž k normální psychické činnosti.
Pro ženy je hořčík důležitý zejména v období těhotenství a kojení. Hořčík je považován i za pomocníka při stresu. Přispívá totiž k normální psychické činnosti.
Autor: Shutterstock / ContentPub s.r.o.

Nedostatek magnesia je však typický i při zvýšené fyzické námaze. Typický je proto třeba pro sportovce. Fyzická námaha, a tedy i sportovní aktivity způsobí, že naše tělo více hořčíku spotřebuje i vyloučí. Proto s rostoucí intenzitou sportovní aktivity roste i potřeba tohoto minerálu, který mimo jiné přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání, ale i k udržení dobrého stavu kostí i ke kvalitní činnosti svalů. U sportovců, rekreačních i profesionálních, se navíc výrazně podílí na celkové regeneraci těla.  

Přirozeným způsobem, jak přijímat hořčík, je rostlinná strava

Hořčík se v přírodě nachází především v chlorofylu zelených částí rostlin a nejjednodušší je jej proto přijímat v rostlinné stravě. Zejména v luštěninách, jako je sója, čočka, hrách či fazole; obsahují jej i různé druhy ořechů a semínek, pšeničné klíčky, jáhly nebo mák; významným zdrojem magnesia je i kakao. Nachází se ale třeba i v mořské soli. Proto je pro udržení si správného množství magnesia v těle vhodné dopřát si občas „středomořské hody“ s mořskými plody. Ne vždy však přirozená strava zvládne zajistit dostatečné množství tohoto minerálu pro naše tělo. Zejména pokud patříme do některé ze skupin, které jsou na jeho příjem náročnější, tedy do již zmíněných skupin těhotných a kojících žen, lidí ve stresu nebo sportovce. Tehdy je vhodné hořčík doplnit pomocí doplňku stravy. Avšak pozor! Ne každý je zárukou dobré a rychlé vstřebatelnosti tohoto minerálu do těla.

Hořčík bychom měli získávat z pestré a vyvážené stravy – nachází se především v rostlinné stravě.
Hořčík bychom měli získávat z pestré a vyvážené stravy – nachází se především v rostlinné stravě.
Autor: Shutterstock / ContentPub s.r.o.

Připijte si hořčíkem na zdraví!

Potřebujete rychle doplnit hořčík? V tom případě jej doplňte v tekuté formě. Floradix® Magnesium je tekutý doplněk stravy, který obsahuje organickou formu hořčíku a díky ní zajišťuje velice rychlou vstřebatelnost do organismu. Určitě vám bude chutnat. Obsahuje totiž směs ovocných koncentrátů z ananasu, meruněk, manga, hrušek a dalšího ovoce, které doplňuje med. Pro podporu trávení jsou součástí tohoto chutného „koktejlu“ i výtažky z fenyklu a heřmánku. Nemusíte se obávat ani žádných negativních „éček“. Floradix® Magnesium totiž neobsahuje konzervanty ani barviva. Je bez lepku a bez alkoholu. Hodí se i pro děti od tří let a také v těhotenství. To nastávající maminky určitě ocení, protože právě v těhotenství je řadě z nich gynekologem doporučeno užívaní magnézia. 

Hořčík v ideálně vstřebatelné tekuté formě s obsahem ovocných koncentrátů obsahuje přípravek Floradix Magnesium.
Hořčík v ideálně vstřebatelné tekuté formě s obsahem ovocných koncentrátů obsahuje přípravek Floradix Magnesium.
Autor: Shutterstock / ContentPub s.r.o.