Ti, kteří trpí alergií na lepek (celiakií), se musí této složce potravin striktně vyhýbat. Jejich střeva vnímají lepek jako cizí prvek a jejich tělo se mu brání. Dochází k poškozování sliznice tenkého střeva a vzniku série autoimunitních pochodů poškozujících další orgány a tkáně. Za velkou část problémů může i nedostatečné vstřebávání živin, vitamínů a minerálů. K příznakům celiakie patří plynatost, bolest břicha, průjmy, zácpa, hubnutí, kožní problémy, chudokrevnost, bolesti kloubů a kostí, pocity mravenčení v nohou, afty v ústech, u žen vynechávání menstruace, u dětí poruchy růstu. Dalšími neblahými důsledky mohou být právě u žen neplodnost, samovolné potraty nebo poruchy vývoje plodu. Neléčená celiakie může vést i k onemocněním onkologického charakteru.

JE TĚŽKÉ JI ODHALIT

Základem úspěchu léčby je včasná a správná diagnóza, již musí určit lékař. Léčba spočívá v celoživotním dodržování bezlepkové diety. Stravovat se kvalitně i bez potravin obsahujících lepek dnes už není takový problém. Výrobky vhodné pro pacienty s celiakií jsou viditelně označovány. Existují i specializované prodejny, které nabízejí výhradně produkty bez lepku, dostupné jsou i kuchařky s recepty na bezlepkové pokrmy.

...
...
Autor: Shutterstock

DOBROVOLNÁ CESTA?

Mnoho lidí se dnes ale rozhoduje k životu bez lepku i z jiných než zdravotních důvodů. Ti, kteří drží bezlepkovou dietu dobrovolně, tvrdí, že mají více energie, jsou plni optimismu a jako pozitivní vedlejší účinek často uvádějí úbytek váhy. Nic proti tomu. I zde jako u každé jiné diety zdvihají ale odborníci varovný prst. Zdravý člověk lepek potřebuje, i když to s ním ovšem není nutné přehánět. Místo jeho plného vyloučení z jídelníčku je však lepší konzumovat obiloviny v jejich přirozenější podobě, tedy např. místo rohlíků sáhnout po kroupách nebo obilné kaši, místo pšenice zvolit špaldu, semolinu nebo červenou pšenici, klasickou pšeničnou mouku nahradit celozrnnou.

NEVHODNÉ POTRAVINY

Z jídelníčku je při bezlepkové dietě nutné zcela vyloučit obiloviny, které obsahují lepek, tj. pšenici (včetně špaldy), žito, žitovec (triticale), ječmen, řadu odrůd ovsa, kamut – khorasan a veškeré potraviny, které tyto obilniny obsahují. Pozor i na produkty, které při výrobě mohou do styku s lepkem přijít! I to by mělo být součástí informace na obalu toho kterého výrobku.