PRO ODOLNOST

Odolávat nemocem je prvním předpokladem, jak zůstat dlouho v kondici. Předpokladem je silná imunita, která jako ochranný štít odráží útoky zvenčí. Její pevnost je sice částečně dána geneticky, významně se pak utváří během života, kdy se učí, jak na které látky či nebezpečné vnější podněty reagovat. Na jejím stavu se ale podepisuje i životní styl.  Chcete-li, aby byl váš organismus schopen odolávat nejrůznějším útokům zvenčí, pak se k němu chovejte zodpovědně. Znamená to konzumovat pestrou a vyváženou stravu, nezapomínat na ovoce, zeleninu, místo tučných jídel volit lehčí pokrmy. Strava by měla obsahovat důležité vitaminy, minerály, stopové prvky. To není všechno.

Autor: Shutterstock

PROTI ÚNAVĚ

Dostatečný odpočinek, a především spánek se rovněž pozitivně podílí na posilování imunity, zásobuje tělo energií, kterou potřebuje pro kaž- dodenní život. Spíte opravdu dost? I dospělý potřebuje podle odborníků prospat alespoň sedm hodin denně. Dostatečný odpočinek ale zahrnuje i zodpovědnou rekonvalescenci po prodělané nemoci. Ani na to nezapomínejte a nežeňte se třeba s rýmou, nebo dokonce chřipkou do práce, na zahrádku nebo na fotbal.

Autor: Shutterstock

BOJ SE STRESEM

Určitá míra stresu je podle odborníků prospěšná, ale je to právě jen takové množství, které vás udržuje v určitém – zdravém pohybu. Přemíra stresu, který nepolevuje, hromadí se, je již nebezpečná, oslabuje organismus, mimo jiné zvyšuje riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění. Snažte se s dlouhodobým náporem nějak poprat. Přenechte některé povinnosti druhým, na svá bedra si berte jen tolik, kolik unesete, a stres ventilujte. Pěstujte koníčky (hudbu, cestování, sběratelství, zahrádkaření), uvolnění poskytne i kontakt s blízkými, vlídné slovo. Stres musí mít možnost odejít.

POHYB, POHYB!

Fyzická aktivita je neodmyslitelnou podmínkou dobré fyzické i duševní kondice až do pozdního věku. Neznamená to běhat denně maratony nebo se ničit cyklovýlety po republice. Skutečným životabudičem je pohyb pravidelný, rozumně dávkovaný a přiměřený vašemu věku, fyzickým možnostem a také provozovaný na čerstvém vzduchu. Takový působí hned na několika frontách současně: jednak posiluje celkovou zdatnost organismu, imunitu, blahodárně působí na pohybový aparát, je prevencí nebezpečné obezity, ale také funguje jako ventil zmíněného stresu – cítíte se po něm zkrátka dobře, nabití energií.

Autor: Shutterstock
POVZBUZUJTE I JINAK

Současné možnosti, jak udržet organismus dlouho v kondici, zahrnují i léčivé přípravky a potravinové doplňky, s jejichž pomocí lze dodat do těla potřebné látky, které mu chybí a které se nedaří doplňovat v rámci běžné stravy. O výběru konkrétního preparátu a užívání se poraďte se svým lékařem či lékárníkem.