V posledních měsících se české seniory snažili pořadatelé pochybných prezentačních akcí mnohokrát obalamutit právě v souvislosti s léky. Velmi často se přitom vydávali za zástupce sítě lékáren Dr. Max a pod falešnou identitou a záminkou výhry nebo léků zdarma se pokusili na seniory vyzrát. Buď s úmyslem dostat je do sálů a sokoloven, kde se na hromadách vršily předražené neznačkové elektrospotřebiče či hrnce, nebo s cílem vymámit na nich podpis a peníze za pomyslné výhody a neexistující možnost vrácení mnohatisícových částek. Aktivita podvodných prodejců zatím dokládá, že ani přísnější podmínky pro konání předváděcích akcí, které začaly platit na začátku roku 2014, jejich aktivity netlumí. Stále totiž nacházejí nové taktiky, které nezastaví ani hrozící pokuty, ani případné zásahy České obchodní inspekce i Policie ČR.

PROVEŘUJTE, OVĚŘUJTE!

Naprosto zásadní je tak stále především bdělost nejen seniorů. Jestliže téměř každý pokus o podvod začíná telefonátem, mělo by být přirozené si identitu volajících ověřit. Stejně tak prověřit u zaměstnanců například právě lékárny, pod jejíž hlavičkou podvodníci vystupují, zda takovéto služby či postupy vůbec nabízí a provozuje. Odpověď bude jednoznačná, neboť kvalitní lékárny či lékárenské řetězce nic takového nepraktikují, takže je zcela jisté, že jde o nečestné jednání.

POZOR NA PODOMNÍ PRODEJ

Rafinovanost prokázali „šmejdi“ i při činnosti připomínající podomní prodej. U dveří bytů v různých středočeských domácnostech obývaných seniory zazvonili neznámí lidé, kteří se představili jako zástupci lékáren Dr. Max. Své tvrzení podvodník vždy doložil originálními formuláři užívanými při výdeji klientských karet této sítě lékáren. V tomto případě ale formuláře posloužily jinému účelu – podvodníci je později použili jako údajnou poukázku na výběr peněz. Při návštěvě se bohužel podvodníkovi podařilo přesvědčit důchodce o tom, že mohou čerpat jako držitelé klientských karet „výhody“, které mají nejrůznější podobu. Například pokud odeberou předražený multifunkční hrnec, bude jim později v lékárně vrácena bonusová částka 37 tisíc korun. „Poukázka“ byla opatřena razítkem a jako „bonus“ dostali senioři údajnou diamantovou klubovou kartu či stírací los. Například manželský pár z Bakova tak musel oželet celou jednu měsíční penzi. O tom, že byli podvedeni, se senioři dozvěděli v okamžiku, kdy si přišli vyzvednout slíbenou bonusovou částku do lékárny, kde na ně samozřejmě žádný obnos nečekal.

Autor: Shutterstock

SVOBODNÁ VOLBA

Provozovatelé lékáren bojují ještě s dalším nešvarem, který se označuje výrazem „batožení“. Jedná se o chování lékaře, který pacientovi buď léky vydává osobně v ordinaci nebo mu diktuje povinnost pořídit je v konkrétní lékárně. Lékař přitom – až na výjimky – nesmí léky v ordinaci vydávat ani doporučovat spřátelenou lékárnu. Ze zákona smí léky podat pouze při poskytování zdravotních služeb a v akutních a opodstatněných případech. Léky s sebou může pacientovi dát jen praktický lékař, dětský lékař nebo záchranář. V takových případech pacient nic nehradí. Ve všech ostatních situacích je takové jednání nezákonné. Pacientovi totiž musí být zajištěno právo volby, které má nejen v případě výběru lékaře, ale právě i lékárny.