Hyperaktivita (ADHD) u dětí je dnes naštěstí už známá porucha. Dítě, které by ještě před pár lety bylo označené za sígra má šanci, že se této nálepce vyhne. Důležité však je umět s takovým dítětem pracovat. „Říká se, že děti do sedmi let žijí ve svém magickém světě. Je proto potřeba volit aktivity adekvátně k jejich věku. Hyperaktivita často vzniká z přetížení dítěte,“ říká fyzioterapeutka Broňa Krajíčková.

Dá se to léčit?

Hyperaktivita v sobě skrývá řadu poruch – pozornosti, paměti, řeči, myšlení, vnímání, motoriky, emoční labilitu… „Nejlépe je léčit komplexně podle toho, který příznak převažuje,“ vysvětluje Krajíčková. Další možností je terapie. „Pobíhá to tak, že chvíli pracuji já a dítě si užívá, pak pracuji společně s dítětem a pak je hra, kdy vše, co jsme podpořili, zapojíme dohromady,“ pokračuje Krajíčková a dodává: „S věkem se příznaky hyperaktivity mírní.“

Kdy jen zlobí a kdy už je hyperaktivní?

Tady je ta hranice velmi úzká a vlastně individuální. Co dítěti dovolíte a co už považujete za zlobení. Často dítě jen reaguje na změny v rodině, ve škole, školce… „U některých dětí pomáhá zrcadlení. Zakňouráte a zavztekáte si s ním a pak si řeknete, že ho máte rádi, i když se v danou chvíli nechováte zrovna ideálně,“ zakončuje Krajíčková.

Celý chat s Broňou Krajíčkovou na téma hyperaktivita si můžete přečíst ZDE