„Jedním z důvodů je, že se poddáme jakési představě dokonalých Vánoc , kdy je perfektně uklizeno, vše včas navařeno, pro každého nakoupen nejlepší dárek. Jenomže zapomínáme, na čem opravdu záleží, proč vlastně uklízíme, vaříme a nakupujeme dárky? Podstatou Vánoc je sdílení, blízkost, láska a soucit. Může se zdát, že tyto hodnoty v dnešním konzumním světě nemají místo, ale opak je pravdou,“ říká psycholožka Nina Schautová.

Obchodní domy rozsvícením vánoční výzdoby odstartovaly sezónu vánočních nákupů. Právě dárky jsou ústředním bodem vánoc 21. století. Obchodníci už nyní lákají na vánoční slevy, které do prodejen přivádějí řadu lidí. Ne všechny však s poctivým úmyslem. V předvánočním čase slaví žně kapsáři, kteří využívají nejen nepozornosti nakupujících, ale i velkých tlačenic, které se v obchodech tvoří. Nejrizikovější dobou jsou odpolední a víkendové nákupní špičky, během kterých do obchodů přichází nejvíce lidí.

Stres z vánočních nákupů dokážou brilantně využít i obchodníci nabídkou vánočních slev, které mnohdy nejsou vůbec výhodné. Vystavené zboží v kombinaci s řadou dalších zákazníků u nakupujícího lehce vyvolá pocit stresu. Od toho už je jen krůček k neuváženému nákupu. Dárek, který se v obchodě zdá skvělý, se později ukáže jako zcela nevhodný či předražený. Řada dárků se proto neshledá s očekávaným úspěchem a zboží putuje zpět k obchodníkovi. Z tohoto důvodu je třeba věnovat pozornost záručním lhůtám a možnostem výměny, kterou poskytují i seriózní internetoví prodejci.

Také v letošním roce roste počet lidí, kteří se kvůli vánočním nákupům zadluží a ohrozí tak vlastní nebo dokonce rodinný rozpočet. Často se zprvu nevinnými vánočními nákupy roztáčí kolotoč dluhové pasti, který může mít později velmi tragické následky. Motivem k zadlužení nejsou pouze samotné vánoční dárky, ale například i zimní zájezdy a dovolené.

Autor: Shutterstock.com

Zákazníci v posledních letech stále častěji využívají možnosti nákupů dárků přes internet, které mají řadu výhod. Nákup z pohodlí domova eliminuje možnost okradení, odpadá při něm riziko ukvapených rozhodnutí vyvolaných tlakem obchodníků. Výrazně snižuje celkové stresové zatížení, které vyvolává pobyt v přeplněných nákupních centrech.

Autor: Shutterstock.com

Při on-line nákupu je zapotřebí vybírat mezi ověřenými obchodníky. Na trhu existuje řada podvodníků, kteří různými způsoby poškozují zákazníky. Nejspolehlivější je nákup u velkých a zavedených e-shopů či prověřených slevových portálů, které nabízí kvalitní zboží se slevami v řádu desítek procent. Lídrem trhu prověřených slevových portálů s širokou nabídkou zboží je Slevomat. Ten navíc na webu nabízí originálního dárkového rádce, který vám pomůže s výběrem dárků pro partnera  na základě „dárkové typologie“. Dárkový rádce Slevomatu zohledňuje individuální potřeby a preference obdarovávaného. Na rozdíl od běžných dárkových rádců, kteří svá doporučení vyvozují jen na základě příslušnosti k pohlaví či věku. Dárkový rádce Slevomatu vám pomůže vcítit se do pocitů vašeho partnera, odhalit které projevy lásky považuje za nejdůležitější a odhadnout tak jeho vánoční očekávání. Po absolvování krátkého psychologického kvízu se dozvíte, jestli je váš partner Tulimílek, Spoluchvílek, Činolásek, Lichotkomil nebo Dárkorád. Výsledkem kvízu jsou i tipy na konkrétní dárky a také rady, jak partnerovi dárek správně zabalit či předat podle jeho představ, aby se radost z darování znásobila.

„V našich vzpomínkách se nevracíme k drahým dárkům, ale momentům sdílení a lásky, rodinné pohody. Pečlivě vybraný a zabalený dárek, pohodová rodinná večeře či poklidné společné pečení cukroví, to jsou momenty, na které vzpomínáme celý život. Nenechme si je ujít právě tyto Vánoce,“ dodává psycholožka Nina Schautová.