Jak má kniha přání a stížností vypadat zákon neřeší. Je tedy na benevolenci lékaře, zda investuje do notesu s koženými deskami nebo sebere svému dítku notýsek. Důležité ale je, aby ji měl.

To ovšem ještě mnoho lékařů netuší. „Knihu stížností jsem zatím nezavedl,“ řekl Blesku alergolog Luboš Tamele. „Myslím si, že dělám pro své pacienty i hodně nad rámec svých povinností. Ale když si bude někdo na něco stěžovat, ať už ústně nebo do knihy, stížnost vyřeším. Případně se i potrestám,“ směje se Luboš Tamele.

On i mnoho jiných lékařů dost dobře nechápe, jak bude stížnost pacienta probíhat. „Víte, lidé jsou zvláštní. Třeba sedí v čekárně a společně nadávají, ale v ordinaci už je vše jinak,“ tvrdí doktor Tamele.

I podle prezidenta České lékařské komory Milana Kubka jde o další zbytečnou administrativu. „Podle mě je to nesmyslná burezace. Představte si, že si budete stěžovat u toho, na kterého si stěžujete! Pan ministr dal pacientům pěkný aprílový dárek,“ zlobí se Kubek a dodává: „Jenže pokud lékaři knihu mít nebudou, mohou dostat pokutu 50 tisíc korun.“

Zlínský praktický a sportovní lékař Lubomír Nečas si už knihu stížností pořídil, má ji uloženou u své zdravotní sestry a zatím do ni nikdo stížnost nenapsal. Podle něj je to další nesmyslná administrativa. „Pokud si na mě někdo chce stěžovat, neměl bych to řešit já, ale někdo nezávislý. Nepůjdu přece sám proti sobě,“ rozčiluje se doktor Nečas.

I pražský pediatr Milan Kudyn si knihu založil, protože mu to nařizuje zákon. „Případnou stížnost musím řešit nejprve osobně se stěžovatelem a učinit  o tom zápis,“ vysvětluje Kudyn.

A jak se případně potrestá? „Sebepotrestání bude závislé na míře »prohřešku«, ve stupnici sebezamyšlení se nad sebou a svou prací až do zvážení odchodu do důchodu,“ žertuje pediatr. Co si myslí o tomto nařízení? „Nenacházím ve své slovní zásobě žádné slušné slovo, které by to vystihlo. Připomíná mi to doby, kdy v samoobsluze potravin Pramen a Včela visela cedulka: Kniha přání a stížnosti je uložena u vedoucího prodejny . Možná si na to nějaký poslanec při schvalování zákona vzpomněl,“ dodává Kudyn.

Jak od 1. dubna musí postupovat pacient při stížnosti

  1. Pacient musí svou stížnost zapsat do knihy stížností, kterou musí mít každé soukromé zdravotnické zařízení
  2. Lékař má 30ti denní lhůtu na odpověď
  3. Lhůtu může doktor prodloužit o dalších 30 dnů
  4. Až poté (teoreticky za 2 měsíce) si pacient může stěžovat na postup lékaře u příslušného krajského úřadu, na ministerstvu zdravotnictví, u České lékařské (nebo stomatologické) komory nebo u pojišťovny. Jedna z možností je obrátit se na soud.

ANKETA: Co na to pacienti?

Miroslav Hladík (64), Praha

Miroslav Hladík
Autor: Foto Blesk - Jiří Hadač
„Věděl jsem pouze o souhlasu obou rodičů, o knize přání a stížností ne. Sám si dokážu představit, že bude mít kniha přání a stížností smysl. Někteří doktoři bývají například neochotní, ale teď jim to každý bude moci napsat.“

 Petra Padolsky (34), Praha

Petra Padolsky
Autor: Foto Blesk - Jiří Hadač
„Kniha v podobě notesu není zcela vhodná. Kdyby byla elektronická, tak proč ne, to bych ji i sama použila. U papírové knihy si nejsem jistá, jak se přání a stížnosti budou vyřizovat, a zda má tedy smysl.“

 Hana Šimaničová (58), Praha

Hana Šimaničová
Autor: Foto Blesk - Jiří Hadač
„Když se člověku něco nelíbí, tak má alespoň nějaké odvolání. Nepovažuji to za tak špatný nápad.“

 Hana Bajerová (56), Praha

Hana Bajerová
Autor: Foto Blesk - Jiří Hadač
„Neřešila bych to takto přes lékaře, obrátila bych se jinam, třeba na lékařskou komoru. Myslím, že výtky napsané v knize si lékař bude brát osobně.“

 Marcela Bergerová (58), Praha

Marcela Bergerová
Autor: Foto Blesk - Jiří Hadač
„Stalo se mi jednou, že bych si na chování jedné lékařky chtěla stěžovat. Byla nepříjemná, a mně bylo přitom tak špatně! Stalo se to však ještě v roce 2003. Kdyby kniha existovala už tehdy, jistě bych napsala svůj názor.“