„Byla jsem v šoku z jejich příkrého a neochotného chování,“ líčí přístup personálu Eva a dodává: „Raději jsem se sebrala a jela brzy ráno 400 km v bolestech domů ke svému zubaři.“ Jak je možné, že personál zdravotnického zařízení pojišťovnu neznal? Revírní bratrská pokladna působí hlavně v Moravskoslezském kraji, stejně jako například ve Středočeském kraji zase Zaměstnanecká pojišťovna Škoda.
Podle Jana Vomlely z Revírní bratrské pokladny měla jejich pojištěnka na pohotovost dorazit, prokázat se průkazkou a trvat na ošetření. „Zdravotnické zařízení je ze zákona povinno poskytnout nutnou a neodkladnou zdravotní péči i pojištěnci zdravotní pojišťovny, s níž není ve smluvním vztahu. V žádném případě nesmí požadovat přímou úhradu,“ tvrdí Vomlela.

Jaké můžete mít na pohotovosti potíže
* Odmítnou vás ošetřit, případně požadují ošetření zaplatit
Prokažte se kartou pojištěnce a trvejte na ošetření. Jde o nutné a neodkladné ošetření a zaplatíte poplatek 90 Kč.
* Odmítnou vás ošetřit s tím, že nemají s vaší ZP smlouvu
Nenechte se odbýt, zdravotnické zařízení je ze zákona povinno poskytnout nutnou a neodkladnou zdravotní péči i pojištěnci zdravotní pojišťovny, s níž není ve smluvním vztahu. Poplatek dělá 90 Kč.
* Chcete si stěžovat na postup zdravotnického zařízení
To můžete u své zdravotní pojišťovny, u zřizovatele (např. u městského úřadu), na Svazu pacientů, případně na ministerstvu zdravotnictví, České lékařské komory a České stomatologické komory.
* Zapomněli jste si kartu pojištěnce a musíte s akutním problémem na pohotovost
I v takovém případě by vás mělo zdravotnické zařízení ošetřit, jinak podle prezidenta Svazu pacientů Luboše Olejára porušuje zákon č. 48.
Jak změnit zdravotní pojišťovnu
Pokud to chcete například kvůli změně bydliště nebo dojíždění za prací udělat právě teď, máte smůlu. Změnu můžete udělat až k 1. lednu 2013.
Příklad: Pokud si zažádáte o změnu do konce června 2012, můžete být klientem nové pojišťovny od 1. 1. 2013. Pokud se však do konce června 2012 nerozhodnete, budete moci svou pojišťovnu změnit až za dlouhých 18 měsíců, k 1. 1. 2014.
Rada pro vás
Co dělat, pokud vaše pojišťovna působí hlavně v rámci regionu, vy však kvůli práci žijete jinde a potřebujete jít k lékaři, k zubaři nebo ke gynekologovi? Informujte se u své pojišťovny nebo si zjistěte na jejích webových stránkách, který lékař ve vašem novém bydlišti má smlouvu právě s vaší pojišťovnou