Životopis = »cívíčko«

CV je zkratka z latinského curriculum vitae, což je v překladu »běh života«. Chronologicky shrnuje vzdělání, pracovní zkušenosti, dovednosti a další relevantní informace pro zaměstnavatele. Jeho prostřednictvím nabízíte na trhu práce své znalosti a dovednosti a »prodáváte se«. 

Jen zhruba každý osmý nezaměstnaný hledal podle údajů Alma Career práci déle než půl roku. A i když mají dříve narození zaměstnanci ztíženou pozici, rozhodně není hledání práce beznadějné. „Nebojte se věku. Někteří zaměstnavatelé cíleně přijímají i kandidáty 50+, protože přinášejí stabilitu, zkušenosti, schopnost mentorovat a často větší loajalitu než mladší generace,“ říká Martina Machová, personální ředitelka Pluxee ČR.

Roste zájem o starší pracanty

Zvýšený zájem o starší zaměstnance dokazuje i aktuální průzkum personální agentury Grafton Recruitment. Podle něj zaměstnance ve věku 50+ aktivně nabírá plných 82 % firem. Podle Jitky Kouba z Grafton Recruitment jsou starší pracovníci oceňovaní i pro svou pragmatickou povahu, schopnost zachovat klid v krizových situacích, nízkou fluktuaci a dlouhodobé uvažování.

Věk není překážkou

Odborníci se shodují, že zásadní je nebrat vyšší věk jako handicap. „Důležité je se nezaleknout. Pokud máte zkušenosti, chuť učit se novým věcem a umíte ukázat přínos pro danou firmu, věk není překážkou,“ říká personální ředitelka Machová. A Jitka Kouba dodává:

„Zůstaňte otevření změnám, nebojte se ukázat svou hodnotu. Kombinace zkušeností, zralosti a ochoty učit se novému je na trhu práce stále žádanější. Postavte se ke své kariéře aktivně, ukažte, co firmám můžete přinést, a nenechte se odradit předsudky.“

Největší chyby, které vás pohřbí

Stručnost a jasnost jsou dvě základní podmínky dobrého životopisu. „Stále se setkáváme s životopisy, které vypadají jako výpis z kroniky – 20 let staré zaměstnání uveřejněné s přesností na měsíc, včetně dávného brigádničení v mlékárně. Dnešní trh práce je rychlý a personalisté čtou životopisy pod tlakem. Musíte je zaujmout během prvních vteřin,“ vysvětluje Halbrštát. Stále více firem využívá nástroje umělé inteligence, které hodnotí CV podle klíčových slov a struktury.

Zdlouhavý popis

Chybou jsou příliš obecné nebo neaktuální informace. „Snažte se být struční a věcní. Dokonce i pracovní zkušenosti je vhodné sumarizovat a nevypisovat na pěti stránkách svou pracovní historii do detailu včetně letních brigád,“ radí Krist personální ředitelka BNP Paribas Cardif Pojišťovny.

Gramatické chyby

Gramatické chyby jsou absolutně nepřípustné. Několikrát si po sobě vše zkontrolujte, a pokud není český jazyk vaší silnou stránkou, raději dejte životopis někomu zkontrolovat.

Špatný formát i grafika

Zásadní je přehlednost a vizuální jednoduchost. Užívejte jeden, dobře čitelný, typ písma. Šetřete barvami a efekty, už vůbec se nehodí vtipné piktogramy nebo obrázky.

Neurčitý popis pozice

Svou poslední pracovní pozici popište konkrétně, včetně náplně práce a výsledků. „Nestačí napsat »obchodní zástupce «, ale co konkrétně jste dělali a jakých výsledků dosáhli,“ říká Machová.

Univerzální životopis

Chybou je rozesílat »univerzální « životopis. Každý zaměstnavatel má jiné nároky a požadavky. Zdůrazněte především zkušenosti a dovednosti, které jsou v inzerátu požadovány. „Životopis by měl být upravený podle dané pozice, klíčová slova by měla odpovídat inzerátu,“ radí Machová.

Soukromé informace

Řada soukromých informací je zbytečná. „Je v pořádku zmínit stručně své koníčky, ale je zbytečné vyjmenovávat města, kde jsem uběhla půlmaraton,“ uvádí Krist. Stejně tak personalistu neohromí jména a data narození dětí či počet sňatků.

Příšerné fotky

„Fotky z pláže s drinkem patří na sociální sítě, ne do CV. Nevhodné jsou i fotografie s dětmi, sportovní fotografie (lezec vyfocený zezadu, jak visí na skále) či snímky ze soukromých událostí,“ popisuje příklady z praxe Kateřina Krist. „Opravdu přišel životopis s fotografií nevěsty v bílých načančaných svatebních šatech,“ uvádí. Nevhodné jsou i fotky dokumentující koníčky (největší kapří úlovek).

Jak se správně prodat

Zatímco některé firmy si uvědomují přínos věkově smíšených kolektivů, jinde se stále dívají na starší pracanty skrz prsty. „Lidé nad padesát let to na trhu práce nemají jednoduché. Přestože mají zkušenosti, disciplínu a často i neotřesitelnou loajalitu, narážejí na tichý odpor – někdy přímou diskriminaci. A nejčastěji to celé začíná už při psaní životopisu,“ říká Jiří Halbrštát, ředitel náboru ManpowerGroup.

Za svůj věk se sice podle něj nikdo stydět nemusí, přesto je podle něj po padesátce na zvážení, zda ho v životopisu uvádět. „Věk, to není údaj, který personalista potřebuje znát. Mnohem důležitější je, co skutečně umíte. Vyzdvihněte konkrétní výsledky, zodpovědnosti a přínos,“ doporučuje Halbrštát.

Rada: Zabodujte praxí

„Pokud se obáváte, že vás věk předem zařadí mimo hru, klidně ho vypusťte. Zaměřte se na posledních 10 až 15 let praxe a prezentujte se jako někdo, kdo se nebojí učit nové věci, přizpůsobit se a držet krok s technologií i kulturou práce,“ radí odborník.

Budoucnost potřebuje každého

Starší zaměstnanci mají spoustu možností, jak se přizpůsobit měnícím se požadavkům pracovního trhu. Více informací, rady a tipy, jak zvládnout změnu kariéry ve věku 45+, stejně jako příběhy konkrétních lidí najdete na www.budoucnostpotrebujekazdeho.cz

 

Video
Video se připravuje ...

Šéf odborářů Středula o flexinovele pro zaměstnance: Kdo je vítěz a kdo poražený? Bára Holá

Fotogalerie
4 fotografie

.