„Vedoucí úseků prodejen patří, obdobně jako pokladní a prodavači, mezi často poptávané pozice ze strany zaměstnavatelů. Na portálu Práce.cz bylo v lednu vystaveno na 260 volných míst vedoucích úseků prodejen,“ uvedl mluvčí portálu Práce.cz Tomáš Dombrovský.
Stejnou zkušenost potvrdil i mluvčí generálního ředitelství Úřadu práce ČR Jiří Reichl. „Momentálně firmy poptávají 295 míst, volných pracovníků máme registrovaných 44.“
Počet volných míst je docela vysoký, ale v porovnání s tím, kolik u nás pracuje lidí v obchodu, jde stále jen o zlomek. Obchodní řetězce u nás zaměstnávají desetitisíce lidí. „Jde již o vyšší pozici, u které navíc zaměstnavatelé sázejí také na rozvoj svých talentovaných lidí. Je běžné, že člověk nastoupí na pozici pokladní a po čase se vypracuje na vedoucí úseku prodejny,“ vysvětluje Dombrovský. Oboustranně je to výhodné: Zaměstnanci tak mají před sebou stále vidinu možného kariérního postupu a pro zaměstnavatele je to do velké míry sázka na jistotu. „Každého nového zaměstnance zaškolíme. Kdo má chuť a pracuje s nasazením, má obrovskou příležitost jako potencionální kandidát pro některou z manažerských pozic,“ řekla Lucie Klokočníková ze společnosti Billa a dodala: „Zájemci o práci se mohou podívat na naše webové stránky, kde jsou denně aktualizována volná pracovní místa.“
A kolik si tak průměrně vedoucí úseku vydělá? „Mzdy se v Praze pohybují nejčastěji od 17 do 32 tisíc, podle velikosti firmy. V regionech je běžné rozmezí 14 až 25 tisíc,“ zakončil Dombrovský.
Obchodu propadla celá rodina
Jaroslava Breburdová (56), vedoucí úseku mléka
„Já totiž hrozně miluji mléko. Do jiného úseku bych nešla. Baví mě rovnat všechny ty jogurty, líbí se mi, jak je to v regálech pak pěkně barevné,“ vysvětluje paní Jaroslava, která pracuje v Bille už 20 let. Její pracovní den začíná v 6 hodin ráno a v zaměstnání je do 15 hodin, druhý týden má pak od 10 do 19 hodin a jednou za 14 dní na ni vyjde pracovní víkend. „Mou prací je vyndávat z chladničky jogurty a mléčné výrobky, pak je přendám na plošinu, přejedu s nimi do obchodu a vyrovnávám je do chladicích regálů. Protože se pohybuji v chladném prostředí, kde je kolem pěti šesti stupňů, mám rukavice, abych nenastydla,“ popisuje vedoucí úseku a dodává: „S kolegyní, se kterou se střídám, máme speciální sešit, kam si zapisujeme to zboží, kterému bude v následující dny končit záruka, a zlevním je.“
Pro paní Jaroslavu ale práce nekončí ani doma. V Bille totiž pracuje i její muž a syn! „Manžel odešel loni po 18 letech do důchodu, ale stále v Bille brigádničí a syn pracuje na technickém oddělení,“ vysvětluje Jaroslava, že i hovory doma se točí kolem obchodu.
Jeho revírem je pekárna
Jan Mendi (21), prodavač
Pracovní den v obchodě začíná velmi brzy. „Už v 6 hodin musím dávat do pece pečivo připravené k dopékání. Nejdůležitější je mít napečeno zboží z akčního letáku a nejprodávanější výrobky slaného a sladkého sortimentu, které si zákazníci rádi kupují k snídani a svačině,“ vysvětluje Honza. V momentě, kdy je pečivo v troubě, najíždí k obchodu vozy z pekáren, které přiváží rohlíky, chleby a další balené i nebalené pekárenské výrobky. „Musím to převzít a hned dávat na prodejnu, aby bylo všechno před otevřením připraveno,“ pokračuje Jan.
To, co si pak z regálů pečiva vyberete, závisí tak trochu na něm. „Jsou povinné výrobky, které tam být musí. To je třeba bageta, všechny druhy kaiserek, raženky, ze sladkého třeba čokoládový závitek nebo pudinkovo-borůvkový řez. Ostatní sortiment si tam mohu dát podle svého.“
Kromě baleného pečiva je denně v nabídce zhruba 15 druhů sladkého a 30 druhů slaného dopékaného pečiva.
Protože pečivo kupuje snad každý, regály jsou rychle prázdné, Jan to proto musí pravidelně na obchodě kontrolovat a zboží doplňovat. „Zároveň musím připravit věci, které se po ránu budou péct druhý den. Práce mě baví, ale že bych pečení propadl natolik a pekl si i doma, to nehrozí,“ zakončuje Jan Mendi.