Německo končí se šrotovným a automobilka už opět ohlásila, že kvůli malému zájmu o fabie bude 2 říjnové dny stát. Kdo by se ubránil myšlence, že může přijít o práci?

„To, co se děje v posledních dnech, je katastrofa. Na každém kroku je znát, že není práce. Kmenovým zaměstnancům už nabízejí rekvalifikační kurzy na jinou práci, protože nevědí, co s nimi,“ řekla Blesku paní Jiřina (49), která ve Škodovce pracuje na lince už patnáct let. Stejně jako ostatní se bojí zveřejnit své jméno. Raději na sebe neupozorňovat, to platí i pro pana Jiřího (59), který pracuje v lisovně: „To víte, že mám strach. Věřím, že podnik to v dnešní době nemá jednoduché, ale já mám tři roky do důchodu a hrozně rád bych tady vydržel. Kde bych v tomhle věku hledal jinou práci?“

Škodovka už zastavovala výrobu na přelomu roku a poté přestala pracovat v pátek. Německé šrotovné ji ale vrátilo na nohy. Dalo se však čekat, že po skončení šrotovného bude hůř. Předpokládá, že si auta nakoupili v předstihu i ti, kteří by to normálně udělali třeba příští rok a poptávka tak bude ještě slabší. Tři dny kolem 28. října proto bude výroba stát, z toho jeden den padne na inventuru.

Člen představenstva Klaus Dierkes v tisku dokonce připustil, že automobilka je připravena na čtyřdenní týden a propouštění.

Josef Karásek (33), skladník
„Je logické, že zrušení šrotovného v Německu se muselo někde odrazit. Předpokládám, že firma situaci nějak řeší a možná, že bude ještě hůř. O práci zatím strach nemám, kdyby se muselo propouštět, věřím, že by se to dotklo agenturních pracovníků. Ale je pravda, že tuhle práci mám rád a odejít bych rozhodně nechtěl.“

Jak se projevily potíže automobilky

- Po několika krátkých odstávkách přišlo na přelomu roku rekordní zastavení výroby na tři týdny

- Zkrácený čtyřdenní pracovní týden měl původně tr-vat až do června 2009, díky německému šrotovnému ale skončil už v březnu

- Koncem roku bylo propuštěno sedm set agenturních zaměstnanců, ti kmenoví převzali jejich práci, díky oživení výroby firma brigádníky zase nabrala