Každé pozvání k pohovoru je v době vysoké nezaměstnanosti už malá výhra. Některé firmy se ani neobtěžují odpovědět zájemcům o volná místa. Jste-li pozváni, je třeba se na pohovor důkladně dopředu připravit a nepodceňovat ho. Vaše příprava značně zvýší vyhlídky na úspěch! Cílem celého pohovoru je přesvědčit personalistu, že vy jste tím správným kandidátem.

Před dnem D

Připravte si s sebou potřebné dokumenty. Nezapomeňte na pozvánku, blok, životopis, diplomy, osvědčení a pracovní posudky, které můžete při pohovoru uplatnit.

Zvažte otázky, které vám mohou být kladeny a dopředu si promyslete odpovědi. Zabráníte tak rozpakům a mlčení. Neimprovizujte, buďte připraveni!

Získejte co nejvíc informací o podniku: měli byste vědět, na co se specializuje a jaká je jeho struktura. Živě se zajímejte o náplň práce nabízené pozice a stručně uveďte, jak vy byste si své působení ve firmě představovali. Budete působit zasvěceně a přesvědčivě.

Desatero k pohovoru

1. Je slušností dostavit se včas. Je lepší přijít o 10 minut dřív než o pět později.

2. Nezapomeňte na správné oblečení a vizáž. U mužů je to nezmačkaný oblek a hladké oholení, u žen kostýmek a diskrétní líčení. Dejte pozor na upravené ruce, volte střídmý parfém a mějte čisté boty!

3. Vypněte mobilní telefon.

4. První minuty jsou nejdůležitější. Podání ruky hraje velkou roli. Stisk by měl být pevný, nepumpujte personalistovi dlouze a mocně rukou.

5. Vyvarujte se gest jako škrábání se v hlavě, křížení rukou nebo pohrávání si s předměty. Neuhýbejte pohledem. Upozorníte tím na svou nejistotu. Seďte vzpřímeně, ale ne prkenně a jemně se usmívejte.

6. Mluvte znělým hlasem. Ne příliš rychle, ale ani pomalu. Nešeptejte a nepoužívejte nespisovná slova. Nežertujte nevhodně. Nebuďte ani bodří, ani podlézaví!

7. Udržte maximální pozornost. Odpovídejte víceslovně a snažte se zapojit a prodat svou odbornost. Buďte hlavně pozitivní a konstruktivní!

8. Věřte si a nebojte se projevit. Nejdůležitější je přirozenost! Ovládejte pocity i stres. Nestahujte se do sebe, ale ani dramaticky nepřehánějte.

9. Reagujte přímo a po pravdě. Není vhodné zaujímat extrémní postoje ani kritizovat bývalého zaměstnavatele.

10. Otázku platu si nechte až na konec. Pokud budete muset říct konkrétní částku, vycházejte z předchozího platu navýšeného o 15 %. Pokud si řeknete třeba ze skromnosti míň, více vám určitě nenabídnou.