Politické strany se mohou přetrhnout, kampaň před volbami propukla naplno. A milióny na bilboardy, mítinky a další »kejkle« se jen sypou... Průzkumy veřejného mínění přitom naznačují, že z velké části jde o zbytečné vyhazování peněz. Podle Jaroslava Huka, analytika společnosti STEM, se zhruba 60 procent voličů rozhoduje "dávno předem." Ostatní pak v několika týdnech před volbami. V obou případech však lidé za hlavní považují volební program, principy a zkušenosti se stranou a její osobnosti. Svou roli hrají i politické aféry. "Téměř 70 procent lidí se při rozhodování řídí spíše rozumem, četbou programů," potvrdil Blesku Jaroslav Huk. "Pokud jde o formy kampaně, dominantní je televize, tisk, rozhlas, význam mítinků poněkud slábne. Bilboardy, osobní návštěvy lídrů, propagační předměty, to má podle vyjádření lidí význam mnohem menší," uvedl analytik. Strany, které jsou podle průzkumů na čele volebních preferencí, si ale stále vedou svou... Nejvíc peněz na volební kampaň přiznala Blesku ČSSD. Podle místopředsedy strany Karla Kobese jde o 75 milónů Kč. Pořádně se rozmáchla i Koalice. Její volební manažer Patrik Nacher uvedl, že z částky 72 miliónů Kč jde nejvíce peněz na bilboardy. ODS podle své mluvčí Michaely Maláčové počítá se sumou okolo 60 miliónů. Nejskromnější je KSČM. Její mluvčí Věra Žežulková uvedla přibližnou částku 11 miliónů. Že však nákladné kampaně mohou voliče skutečně ovlivnit, nevylučuje psycholog Slavomil Hubálek. "Zahraniční zkušenosti ale ukazují, že největší efekt mají televizní debaty. Naše strany se jich ale bojí jako čert kříže, protože kamera odhalí úroveň politiků. Proto se raději strany orientují na bilboardy, které ale mají nejmenší účinek." Za zbytečně finančně náročné považuje volební kampaně politolog Bohumil Doležal. "Velký efekt nemají, protože lidé spíše hodnotí, jak si jednotlivé strany počínaly po celé volební období, ať už ve vládě či opozici."