Vážení čtenáři, stále více z nás se dostává do smrtícího kolotoče dluhů. Začíná to nezaplacenou pokutou a končí několikasettisícovým dluhem. Někteří dlužníci svou těžkou situaci řeší dalším zadlužováním, bohužel jen menšina se snaží věc řešit. Blesk pro vás ve spolupráci s Poradnou ve finanční tísni připravil dvanáctidílný seriál na téma Jak se dostat z kolotoče dluhů. Každý měsíc odborníci z Poradny pomohou řešit problémy konkrétního člověka. Pan Stanislav žil se svou ženou klidným nenáročným životem důchodců. Jen jim bylo líto, že nemohou ze svých starobních důchodů přilepšit synovi, který sám živil rodinu. Snacha se musela starat o vnučku, jež díky snížené imunitě nemohla navštěvovat školku. Úspory, investovali do koupě jejich bytu a žili od jedné výplaty důchodu k druhé. I tak se rozhodli, že udělají synovi, snaše a hlavně vnučce radost. Pan Stanislav si vyřídil v bance úvěr a zakoupili mladým jejich vysněnou dovolenou - zájezd na Krétu. Splátky úvěru byly hrazeny několik měsíců bez problémů, banka si je strhávala z účtu, kam byly zasílány oba důchody. Pak však manželka pana Stanislava vážně onemocněla a zakrátko zemřela. Když se pan Stanislav z bolestné ztráty alespoň trochu vzpamatoval, zjistil, že po zaplacení všech nutných poplatků mu z omezeného příjmu nezbývá dostatek peněz na zaplacení měsíční splátky úvěru. Situaci probíral i se synem, jenž mu však finančně nemohl pomoci. Vzpomněl si ale na článek o Poradně při finanční tísni a sehnal kontakt. "V Poradně jsme po rozboru situace s potěšením zjistili, že pan Stanislav začal řešit svou finanční situaci včas," říká Karel Suchý, předseda správní rady Poradny. Jako jednoznačně nejvhodnější řešení, jak nastalou situaci řešit, bylo neprodleně požádat banku o snížení splátek úvěru, při současném prodloužení doby jeho splácení. Pan Stanislav se zachoval dle doporučení Poradny, banku skutečně oslovil a doporučené řešení jí nabídl. Banka ocenila, že klient řeší nastalou situaci aktivně a včas, a vyšla mu vstříc. Původní splátkový kalendář, sjednaný na tři roky (36 splátek), byl změněn tak, že se splatnost úvěru prodloužila na pět let (60 splátek). Zároveň byla dohodnuta nižší výše měsíčních splátek úvěru tak, aby jejich úhrada byla v silách pana Stanislava. Úroky, které pan Stanislav podle nového splátkového kalendáře bance uhradí, budou samozřejmě vyšší nežli ty původně dohodnuté, na druhou stranu však pan Stanislav získal jistotu, že finanční tíseň zažehnal a na nové splátky mu již peníze vystačí. Kdyby se pan Stanislav neobrátil o pomoc na Poradnu při finanční tísni včas, kdyby se žádostí o pomoc vyčkával až do doby, kdy by již některou ze splátek úvěru neuhradil včas nebo v řádné výši, požádat banku o snížení splátek by se neodvážil, případně by tak učinil pozdě. V případě nečinnosti pana Stanislava by totiž banka velmi pravděpodobně od smlouvy o úvěru odstoupila a požadovala by, aby pan Stanislav doplatil celý zůstatek úvěru najednou. Tím by se doslal do situace, kterou by mohl řešit jen velmi obtížně. Svou včasnou reakcí tak zabránil případným velkým finančním problémům či exekuci svého majetku.
Poradna při finanční tísni Americká 22, 120 00 Praha 2 telefon: 222 922 240 e-mail: poradna@financnitisen.cz internet: www.financnitisen.cz